PDA

Bekijk de volledige versie : Francken vraagt gemeenten vrijwillig extra inspanning te doen


Lien.H*bert
6th November 2015, 11:42
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken wil dat de gemeenten op vrijwillige basis extra inspanningen leveren in de opvang van asielzoekers.

De vraag komt er in het kader van het spreidingsplan dat begin volgend jaar van kracht zou moeten worden, zo zei hij donderdagavond in Terzake op Canvas. Binnen de regering is afgesproken dat het plan er begin december moet zijn ‘en ik zal met dit dossier landen’, verzekerde de N-VA-staatssecretaris.

Francken stelde dat hij er tot nu toe in geslaagd is iedereen van bed, bad en brood te voorzien, maar erkende aan het eind van zijn La*tijn te zijn. ‘We zullen zeer creatief moeten zijn om bijkomende opvang te vinden.’ Daarom vraagt hij de gemeenten een bijkomende inspanning te leveren, voorlopig op vrijwillige basis, maar als dat niet volstaat sluit hij een verplichting niet uit.

Draagvlak

In tegenstelling tot Nederland en Duitsland heeft ons land gekozen voor opvang in kleinere centra. ‘Maar in Nederland en Duitsland confisqueert men sporthallen’, waardoor het draagvlak voor de opvang van asielzoekers in het gedrang komt en de bevolking zich roert. Maar dat betekent volgens Francken niet dat er ook in België geen onrust is bij de doorsnee mensen.

Theo Francken klaagde ook aan dat de zuidelijke Schengen-grens open blijft staan, waardoor de toestroom aan asielzoekers via Griekenland en Italië blijft aanhouden. ‘Er is geld op tafel gelegd. Er is steun - zowel militair als politioneel - om de buitengrenzen op zijn minst te bewaken. Maar dit gebeurt niet en dat is niet houdbaar’, aldus de staatssecretaris.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151106_01957478
zie ook fragment Terzake onder link.

Eigen mening: Hoewel ik absoluut geen aanhanger ben van meneer Francken, begrijp ik zijn standpunt wel. In het fragment uit Terzake legt hij ook duidelijk uit waarom Syrische gezinnen die naar hier vluchten voor hem een situatie apart vormen. Hij vindt het niet meer dan logisch dat we die mensen opvangen. Maar, zegt hij, ze vormen een kleine minderheid van de mensen die elke dag Europa binnenkomen. Ik ben absoluut geen voorstander van een onderscheid maken in afkomst. Maar nu de situatie zo complex wordt en stilaan uit de hand dreigt te lopen, lijkt het een normale stap om te kijken voor wie de situatie nog wél houdbaar is in eigen land. Francken vindt dat de buitengrenzen van Europa strenger bewaakt moeten worden. De vragen die hij zich bij de situatie stelt, begrijp ik ook. Je zal het maar doen, als staatssecretaris voor asiel en migratie geconfronteerd worden met zo'n complexe situatie. Ik vraag me af hoe zijn voorganger, mevrouw De Block, zou omgaan met de problematiek.