PDA

Bekijk de volledige versie : België rode lantaarn voor schone wagens


Barst
14th January 2006, 17:21
,,België wordt rode lantaarn voor schone wagens''


,,Binnenkort zijn we de rode lantaarn van Europa, als onze overheden niet dringend schone wagens sterk gaan ondersteunen'', zegt parlementslid Rudi Daems (Groen!).


,,Naar aanleiding van het autosalon kondigen de federale premier Guy Verhofstadt (VLD) en de Vlaamse minister van Milieu, Kris Peeters (CD&V) een aantal positieve maatregelen aan: accijnsverlaging voor biobrandstoffen, fiscale aftrek voor de installatie van roetfilters en een Vlaamse 'ecologiebonus' voor de vrachtbedrijven die een roetfilter installeren. Maar dat zijn allemaal doekjes voor het bloeden, substantieel ingrijpen durft men blijkbaar niet'', zegt Daems.

,,Duitsland heeft de stap al genomen om een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren, Nederland is klaar tegen 2012. Bij ons is het nog steeds een taboe, maar een slimme kilometerheffing is de enige manier om het principe van 'de vervuiler betaalt' echt toe te passen'', zegt Daems.

Daarnaast heeft Johan Malcorps van de politieke cel van Groen! een aantal concrete voorstellen klaar om schonere wagens financieel meer te stimuleren.

,,De fiscale aftrek voor installatie van dieselroetfilters is een slag in het water. Twee jaar na de investering je geld terugkrijgen, is te laat. Daarom willen we een premie van 600 euro bij aankoop van een nieuwe dieselpersonenwagen met roetfilter en een premie van 500 euro voor de installatie van zo'n filter bij een wagen die al rijdt'', zegt Malcorps.

,,Daarnaast moet de overheid niet alleen de roetuitstoot van wagens aanpakken, maar alle bestaande dieselmotoren. Ook voor de installatie van roetfilters op de motoren van boten, vrachtwagens, bussen en landbouwmachines moet een fiscaal gunstregime komen. Dat stelt de federale regering trouwens voor in haar eigen plan 'Duurzame Ontwikkeling', alleen is het blijkbaar moeilijker dat plan uit te voeren'', zegt Malcorps.

Hij haalt ook uit naar de trotse aankondiging die de federale regering op de superministerraad van Raversijde in maart 2004 deed.

,,Bij de vernieuwing van het wagenpark van de openbare diensten zou de helft van de nieuwe wagens 'milieuvriendelijk' worden. Maar de uiteindelijke criteria voor die zogenaamd 'milieuvriendelijke wagens' zijn veel te soepel, hun CO2-uitstoot stemt overeen met de gemiddelde uitstoot van een nieuwe wagen. De overheid geeft dus niet echt het goede voorbeeld, zoals ze beweert'', zegt Malcorps.


DS, 14-01-2006 (wov)

hans
15th January 2006, 18:49
Ik vind het raar dat de regering niet wat meer aandacht besteed, en meer bereidheid toont om echt het millieuprobleem met betrekking tot de CO2 uitstaat aan te pakken. Want zo een triviaal probleem is het niet, het is een probleem dat een grote inpact kan en zal hebben op de toekomst (van volgende generaties). Het minste wat je dan kan verwachten is dat men de kansen die men aangeboden krijgt ook daadwerkelijk grijpt. Maar de regering heeft blijkbaar andere kopzorgen :o

Doet me denken aan de technologie om met waterstof je auto te laten rijden. De bedenkter hievan is nota bene een Vlaming, woont zelfs in onze contreien (Mol) als ik me niet vergis. En als je dan hoort dat de overheid niet echt geïnteresseerd is in zijn techologie dan stel ik mij toch serieuze vragen. We bezitten de know-how, enigste wat ze nodig hebben is ruggesteun van de overheid. Maar die krijgt hij niet of onvoldoende, resultaat de know-how gaat naar het buitenland. Dit is toch zonde :confused: