PDA

Bekijk de volledige versie : NASA ziet voor het eerst iets úit een zwart gat komen


Stef.v*s
5th November 2015, 13:38
Zwarte gaten worden vooral gezien als destructieve giganten die dingen in de ruimte opzuigen en opslokken in hun bodemloze put. Maar voor het eerst heeft NASA nu ook iets uit een zwart gat zien komen.

De wereldberoemde astrofysicus Stephen Hawking zei het eind augustus al: "Zwarte gaten zijn geen eeuwige gevangenissen, zoals we vroeger dachten. Dingen kunnen ook uit een zwart gat komen." Twee ruimtetelescopen van NASA hebben nu ook echt iets uit een zwart gat zien schieten. Een 'corona' en een gigantische eruptie van stralingen knalden samen uit zwart gat 'Markarian 335'. De kolossale röntgenuitbarsting werpt letterlijk en figuurlijk nieuw licht op zwarte gaten.

De energierijke ontploffing ontstond doordat de zogeheten 'corona' van het zwarte gat -die bestaat uit energierijke elektrisch geladen deeltjes die röntgenstraling produceren- met een hoge snelheid de ruimte in werd geschoten. De bizarre gedragingen van zwarte gaten zijn daarmee iets minder mysterieus geworden. "Het is de eerste keer dat we een link hebben kunnen leggen tussen de lancering van de corona en een vlammende lichtgloed in de ruimte", zegt Dan Wilkins van de Saint Mary Universiteit en hoofdauteur van een nieuwe paper over het onderwerp. "Dit zal ons onder meer helpen begrijpen hoe reusachtige zwarte gaten een aantal van de helderste objecten in het heelal voeden."

Er blijven natuurlijk ook veel vragen. Astronomen willen nu verder onderzoeken wat concreet de uitwerping van de corona veroorzaakt. "Dingen kunnen niet alleen uit een zwart gat komen, ook aan de rand of in een ander universum kan er heel wat gebeuren", zei Hawking eerder. Reizen naar een parallel universum zoals in de blockbuster 'Interstellar' is dus in theorie mogelijk. "Maar het is toch nog maar de vraag of je zou kunnen terugkeren naar ons universum. Ik ga het in ieder geval niet proberen."

Bron: De Morgen, 05-11-2015, http://www.demorgen.be/wetenschap/nasa-ziet-voor-het-eerst-iets-uit-een-zwart-gat-komen-b7e97715/

Eigen mening: Zwarte gaten zijn een van de vele dingen van het universum dat de mens nog niet kan verklaren. We dachten altijd dat er enkel dingen in verdwenen, en dan nu plots komt er iets uit een zwart gat. Wereldnieuws! Ik vind dat we dit zeker verder moeten onderzoeken. We moeten een verklaring zoeken voor dit fenomeen, tenminste als we alles van het universum willen te weten komen. Ik ben zelf zeer nieuwsgierig naar wat zwarte gaten eigenlijk allemaal kunnen.
Ik vind het dan ook zeer belangrijk dat de NASA dit verder zal onderzoeken en ons de “gewone mens” op de hoogte houdt van dit fenomeen.
Ik vind het zeer belangrijk dat de NASA dit nieuws verspreidt omdat dan niet enkel de aller slimste op aarde kunnen meegenieten van het universum maar ook de gewone mensen. We moeten immers allemaal weten wat er in het universum gebeurd. We zijn namelijk er zelf een klein deeltje van.