PDA

Bekijk de volledige versie : CNN: 'Islamitische Staat plaatste bom op vliegtuig'


lotte.g*ris
4th November 2015, 23:04
[SIZE=5]CNN: 'Islamitische Staat plaatste bom op vliegtuig'[/SIZE]

Amerikaanse functionarissen denken dat Islamitische Staat een bom aan boord van het in Egypte neergestorte Russische vliegtuig heeft gebracht. Dat meldt CNN. Dezelfde bron benadrukt wel dat het nog niet om een officiële conclusie gaat. Leden van de terreurorganisatie IS beweren intussen in een audioboodschap op Twitter dat zij het toestel hebben neergehaald.

Volgens de laatste gegevens lijkt het erop dat de vliegtuigcrash is veroorzaakt door een bom die in het toestel werd geplaatst door Islamitische Staat of een aan IS gerelateerde beweging, zegt de functionaris aan CNN. 'Er is een zeker gevoel dat er een explosief in de bagage zat of ergens op het vliegtuig geplaatst werd.' Ook andere functionarissen zeiden aan CNN en aan televisiezender NBC dat de analyses in de richting van een bom wijzen.

Toestel brak in de lucht
Nieuwe vluchtgegevens bieden inzicht in de laatste 26 seconden van de vlucht. Ze leveren meer steun aan de hypothese dat het vliegtuig plotseling brak in de lucht, schrijft The Independent.

Experts en autoriteiten zijn nog steeds op zoek naar de exacte oorzaak van de crash. Voorheen stelden ze al dat het onwaarschijnlijk is dat het toestel van buitenaf werd neergehaald en dat ze niet geloofden dat IS de middelen had om een vliegtuig op een hoogte van 9 kilometer te pakken te krijgen.

Egypte zegt dat het te vroeg is om zware conclusies te trekken, aangezien het onderzoek nog maar net gestart is.

Twitter
Is-militanten hebben een audioboodschap op Twitter geplaatst waarin ze zeggen dat zij de Russische Airbus die vrijdag neerstortte in de Sinaï-woestijn hebben neergehaald. Ze stellen dat ze hun manier van werken later, 'te gepasten tijde' en 'op de manier die zij wensen', openbaar zullen maken.

Abu Osama al-Masri zou de stem achter de boodschap zijn. Hij maakte in het verleden ook al opnames voor Wilayat Sinai (Sinai Province), de Egyptische tak van IS. De groepering beweerde zaterdag, de dag van de crash, eveneens dat zij het toestel neerhaalden. Ze stelden dat het 'een reactie was op de Russische luchtaanvallen die honderden moslims doodde in Syrië.'

Bewijzen
'Aan de ontkenners en twijfelaars zeggen we: ga dood aan jullie frustratie. Wij, met de zegen van God, zijn diegenen die het vliegtuig hebben neergehaald en we zijn niet verplicht bekend te maken hoe dat gebeurde', klinkt het. 'Ga naar het wrak, onderzoek, breng jullie zwarte dozen en analyseer.'

Ze dagen de Egyptische autoriteiten uit om te bewijzen dat ze het niet gedaan hebben. 'Geef ons een samenvatting van jullie onderzoek en bewijs dat wij het niet gedaan hebben of bewijs hoe het wel neerkwam.' Hij wijst er bovendien op dat de crash plaatsvond een jaar nadat de groep trouw zwoer aan de leider Abu Bakr Al-Baghdadi.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151104_01954591

Eigen mening: Het is raar om te weten dat de IS echt overal zit. Ik word er ook misselijk van, van het feit dat ze telkens weer er in slagen om nieuwe aanslagen te plegen. De Egyptische autoriteiten zijn er nog niet zeker van dat het om een explosief gaat van de IS. Maar ik ben er bijna van overtuigd dat dit wel zo is.
Mijn ouders vertrekken deze nacht naar Egypte dus hoop ik dat hen niks overkomt. Het is niet zeker dat het om een explosief gaat maar ik hoop dat de luchtvaartmaatschappijen strengere controles gaan invoeren. Zo kan dit hopelijk niet meer voorkomen.