PDA

Bekijk de volledige versie : De enige echte 'man in het zwart'


Barst
13th January 2006, 08:53
De enige echte 'man in het zwart'


Over twee weken zal Jérome Nzolo Efong voor een primeur zorgen in de eerste klasse van het Belgische voetbal. In principe zal hij dan als eerste kleurling een wedstrijd fluiten in de hoogste afdeling. De scheidsrechterscommissie is vol lof voor de opvoeder uit Charleroi. Meneer Nzolo Efong is een belezen man die bestand blijkt tegen mogelijke racistische provocaties. 'De mensen die oerwoudgeluiden maken, zijn wat mij betreft zelf apen.'


Scheidsrechter is Jérome Nzolo Efong al van zijn veertiende. Een gedwongen carrièrewending voor de toenmalige junior van Union Sportive Mbilambzambi in Gabon. Een gemene tackle van een speler uit de eerste ploeg maakte een einde aan zijn 'actieve' loopbaan als voetballer. "Ik weet nog precies hoe het gebeurd is", aldus Nzolo Efong. "We speelden met de juniors een wedstrijdje tegen de eerste ploeg en aan de rust stonden we zowaar 4-1 voor. De voorzitter arriveerde op de club en gaf al zijn spelers zwaar onder hun voeten. Ze stapten gepikeerd terug het veld op en ik was een van de slachtoffers. Ik werd hard getackled en ze mochten me naar het ziekenhuis afvoeren. Mijn vader was furieus. 'Je moet nu kiezen', zei hij. 'Of je studies, of voetbal. Ik ben voor het eerste gegaan, maar toen ze vroegen om wat wedstrijdjes te fluiten, vond ik dat best een goed idee."

Nzolo Efong studeerde elektronica en had tien jaar terug de kans om lessen te volgen aan de universiteit van Charleroi. "Ik was hier nog maar net of ik had me al ingeschreven voor de scheidsrechterscursus." In 1996 floot hij zijn eerste match bij de miniemen en sindsdien klom hij snel de ladder op. Nzolo Efong liet tot op de dag van vandaag fantastische indrukken na. Ondervoorzitter Robert Jeurissen van de Centrale Scheidsrechterscommissie, die hem deze week opnam in het selecte groepje van eersteklasserefs, is lovend over zijn telg met Gabonese roots. "Al zijn beslissingen waren correct, en hij staat bijna op de bal. Zijn fysiek is heel goed."

Eén van de stokpaardjes van Nzolo Efong, zo blijkt. "De fysiek is zestig procent van het scheidsrechterswerk. Als je overal dicht bij bent, straalt dat meer autoriteit uit. Een minpunt van me is misschien dat ik wat veel met de spelers praat. Ik leg graag mijn beslissingen uit en daarom volg ik ook al drie jaar lessen Nederlands."


DM, 13-01-2006

hans
13th January 2006, 19:30
Mooi voorbeeld van integratie :D
Alle respect voor de nieuwe scheids, en hopelijk volgen er meer zijn voorbeeld.