PDA

Bekijk de volledige versie : Energie uit uw toilet


K*tleen.Verberckt
4th November 2015, 15:03
U bent er zich wellicht niet van bewust als u het toilet doortrekt, maar uw ontlasting is best waardevol. Canadese wetenschappers berekenden in opdracht van de Verenigde Naties dat wanneer we onze uitwerpselen zouden gebruiken om biogas te produceren, dat voldoende elektriciteit zou opleveren voor 138 miljoen gezinnen, ongeveer de bevolking van Brazilië, Indonesië en Ethiopië samen.

Omgerekend naar de waarde van gas, is onze ontlasting zo’n 9,5 miljard dollar (8,7 miljard euro) waard. En dat is nog niet alles. Wat er na de biogasproductie overblijft, kan worden gedroogd en verkoold. Dat zou het equivalent van 2 miljoen ton houtskool opleveren, en zo ontbossing voorkomen.

Als we anders zouden omspringen met onze ontlasting, zou dat niet alleen energie opleveren, het zou ook de gezondheid van een aanzienlijk deel van de wereldbevolking ten goede komen. Volgens de Vereningde Naties hebben 2,4 miljard mensen geen toegang tot modern sanitair. Ongeveer een miljard mensen – vooral Indiërs – gebruikt helemaal geen toilet, en ontlast zich in het openbaar.

Onze ontlasting bevat bovendien waardevolle stoffen. Duizend liter urine bevat zo’n 300 gram fosfor, 900 gram kalium en 300 gram zwavel. Jaarlijks scheiden we zo’n 500 gram fosfor en 4,5 kilogram stikstof uit. Op sommige plaatsen worden die stoffen al gerecycleerd en ingezet als meststof in de landbouw. Maar het potentieel van menselijke ontlasting als energiebron kreeg tot nog toe minder aandacht. Daar willen de Verenigde Naties verandering in brengen. (ddc)

Bron: EOS Wetenschap (4 november 2015). Energie uit uw toilet. Gevonden op 4 november 2015 op het internet: http://eoswetenschap.eu/artikel/energie-uit-uw-toilet

Mening:
Dit artikel zou ik op vele forums kunnen plaatsen. Hieronder bespreek ik deze verschillende categorieën kort.
Als eerste zou dit artikel bij het forum ‘global warming’ kunnen worden geplaatst omdat het artikel gaat over het gebruiken van groene stroom. Door middel van het opwekken van energie uit onze uitwerpselen gaan we gebruik maken van een natuurlijk en tevens een onuitputtelijke bron. Op deze manier zouden we andere energiebronnen met een hogere vervuilingsfactor zoals mazout achterwegen kunnen laten.
Tevens zou ik dit artikel op het forum ‘economisch’ kunnen plaatsen aangezien de bouw van de energieopwekkende installaties enkele jobs gaan creëren. Maar eigenlijk vooral omdat onze uitwerpselen een goedkopere energiebron zijn dan bijvoorbeeld olie. Als we de aankoop van de materialen (waarvan we nu niet-duurzame energie uit creëren) achterwegen gaan laten, gaat de invloed van de landen (waar deze materialen beschikbaar zijn) dalen. Op deze manier kan de hele economie van een land verschuiven.
Verder gaat dit ook op het maatschappelijke en culturele vlak een invloed uitoefenen. Dus het artikel zou ook op het forum ‘maatschappelijk-cultureel’ geplaatst worden. Het praten over je uitwerpselen wordt nu als vies, not-done en in sommige culturen zelfs als taboe beschouwd. Door een veel gebruikende toepassing te geven aan onze uitwerpselen zal dit onderwerp in bepaalde maten misschien minder als ‘vies’ beschouwd worden maar eerder als iets wetenschappelijk en iets dood normaal.
Uiteindelijk heb ik gekozen om dit artikel bij ‘wetenschap’ te plaatsen omdat de processen om energie te leveren hier vooral belangrijk zijn. Het is een apart onderzoek waarbij men gaat kijken hoe de bekende theorieën meer toegepast kunnen worden in het dagelijkse leven.
Als deze omzetting realistisch is, denk ik wel dat dit artikel realiteit kan worden. Ik vind het dan ook een goed idee om iets te creëren waarvan er al overschot is. Toch stel ik me nog vragen heb bij het artikel. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af hoe groot de hoeveelheid uitwerpselen is dat voor 138 miljoen gezinnen energie zou leveren. Ik denk dan ook dat men hier zeker meer onderzoek over moet doen vooraleer men dit echt toepast.