PDA

Bekijk de volledige versie : Oostenrijk voert "asiel van bepaalde duur" in


e*ize.vandenbrande
3rd November 2015, 00:32
Door de grote toestroom van vluchtelingen verstrakt Oostenrijk zijn asielbepalingen. Vanaf 15 november zal het land enkel nog "asiel voor bepaalde duur" toestaan. Voortaan zal over het algemeen enkel nog een termijn van drie jaar worden toegekend worden, daarna loopt het verblijfsrecht automatisch af. De Alpenrepubliek nadert daarmee dezelfde golflengte in haar asielbepalingen als Duitsland.

Tot nog toe kregen mensen die asiel werd verleend in Oostenrijk principieel een duurzaam verblijfsrecht. Indien er geen redenen voor asiel meer zijn, bijvoorbeeld vervolging in het land van herkomst, kon de asielstatus weer afgenomen worden. Dit werd echter niet systematisch gecontroleerd.

"We willen iedereen beschermen die het nodig heeft", zei minister van Binnenlandse Zaken Johanna Mikl-Leitner (ÖVP). "Wat echter momenteel gebeurt, is vaak geen bescherming meer zoeken, maar een zoektocht naar het economisch aantrekkelijkste land". Het asielrecht moet een tijdelijke bescherming garanderen.

In Duitsland krijgt wie als vluchteling is erkend ook een voorlopige verblijfsvergunning van drie jaar. Wordt die na afloop van de termijn niet herroepen, kan een vergunning van onbepaalde duur volgen.

In Oostenrijk wordt bovendien de gezinshereniging gekoppeld aan verschillende voorwaarden. Daartoe behoren een voldoende inkomen, een onderkomen en een ziekteverzekering. Oostenrijk is als transit- en asielland door de vluchtelingencrisis net zo zwaar getroffen als Duitsland. Voor 2015 verwacht de regering in Wenen in totaal zowat 85.000 asielaanvragen. In 2014 waren het 28.000. Het land telt ongeveer 8,4 miljoen inwoners.

Bron: www.deredactie.be

Eigen mening

Ik begrijp de beslissing van Oostenrijk. Als ik het goed begrijp hopen ze de vluchtelingenproblematiek beter te controleren door middel van dit nieuwe beleid. Door een exacte datum aan de verblijfsvergunning te koppelen maakt Oostenrijk het zichzelf makkelijker. Na het verloop van deze datum kunnen ze dan per vluchteling bekijken hoe de situatie voor hem/haar is in het thuisland. Indien nodig kan de vergunning dan verlengd worden. De aanpassing van het reglement in verband met gezinshereniging vind ik ergens ook begrijpelijk. Het heeft geen zin om een gezin te laten overkomen wanneer ze in Oostenrijk geen stabiliteit hebben. Waar ik het moeilijker mee heb is dat mensen die op drie jaar tijd goed ingeburgerd geraken, toch verplicht kunnen worden om terug te keren. Net wanneer hun leven dan op de rails is, moeten ze weer van nul beginnen. Toch vrees ik ervoor dat dit (momenteel) de beste oplossing is. Jammer genoeg is het probleem te groot om voor iedereen te kunnen laten kiezen wat ze doen.