PDA

Bekijk de volledige versie : NASA geeft nieuwe beelden vrij van 'bewoonbare' Saturnus-maan


Hannah.P*eters
2nd November 2015, 16:57
[SIZE=4]NASA geeft nieuwe beelden vrij van 'bewoonbare' Saturnus-maan[/SIZE]

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een reeks nieuwe, indrukwekkende beelden vrijgegeven van de Saturnus-maan Enceladus. De foto's van de ijzige maan werden op 28 oktober gemaakt door het ruimtetuig Cassini.

Cassini maakte die dag zijn diepste duik ooit in de atmosfeer van Enceladus. De sonde naderde de maan tot op 49 kilometer om er stalen te nemen van de gas- en stofwolk rond het hemellichaam.

De beelden die daarbij geschoten werden, tonen een verbluffend zicht op het ijzige oppervlak van de maan. Maar volgens NASA moet het beste nog komen. Wetenschappers beginnen binnenkort de gegevens te bestuderen die de fly-by heeft opgeleverd. De analyses van de stof- en gaswolk zullen wellicht een tweetal weken in beslag nemen en belangrijke inzichten verschaffen over de oceaan op Enceladus.

Enkele weken geleden werd onthuld dat er zich onder het ijzige oppervlak van de maan een oceaan bevindt, wat betekent dat er leven mogelijk is. De onderzoekers hopen dat de nieuwe gegevens informatie zullen opleveren over de hydrothermische activiteit. Die activiteit heeft belangrijke consequenties voor de eventuele aanwezigheid van eenvoudige levensvormen.

Alvorens de Cassini-missie in 2017 ten einde loopt, is er nog één fly-by gepland op 19 december dit jaar. Cassini zal dan de warmtestromen opmeten die vanuit de binnenzijde van de maan komen.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/nasa-geeft-nieuwe-beelden-vrij-van-bewoonbare-saturnus-maan-be5393bd/
(De Morgen)
Datum: 2-11-2015

Eigen Mening: Dit soort artikels vind ik enorm boeiend. Ik vond het nochtans moeilijk om te plaatsen binnen de forums, aangezien we geen "ruimte" forum hebben. Toch is niet enkel de actualiteit van onze planeet belangrijk, maar ook die van ons zonnestelsel en daarbuiten. Door het onderzoeken van dit soort klimaten en leefwerelden zijn we weer één stap dichter bij het vinden van een eventuele tweede planeet Aarde. De kans dat we dat nog meemaken is klein, maar niet onbestaande. Ik ben benieuwd naar wat ze te weten komen over Enceladus als de sonde op 19 december nog één keer langs zweeft.

Eline.A*riaensen
2nd November 2015, 17:05
Net zoals Hannah hieronder vermeld, vind ik deze artikels ook interessant. Ik vind het zeer goed dat mensen er mee bezig zijn om een tweede planeet te vinden die leefbaar kan zijn. Ik vraag me wel af of het zo'n goed idee is om het telkens in de media te 'gooien'. Ik kan me inbeelden dat er uit sommige onderzoeken dingen blijken waarvan mensen niet voor de volle 100% zeker van zijn. Dan vraag ik me toch af of het zo'n goed idee is om iets te publiceren als je er niet volledig zeker van bent. Maar dat is media, denk ik dan. Moest deze planeet bewoonbaar zijn binnen een heel aantal jaren en er zijn nog duizenden mensen op de aarde in die tijd. Stel u dan ook nog voor dat over een heel aantal jaren de aarde er steeds slechter aan toe is. Gaan al deze mensen dan toch nog overgeplaatst worden naar deze misschien nieuwe aarde? Ik vraag me af hoe deze wetenschappers de toekomst bezien, bij mij zijn er toch zeker een aantal onbeantwoorde vragen.