ARNE.W*LLEMS
2nd November 2015, 12:01
De klacht tegen deken Eric De Leenheer uit Lede voor seksueel grensoverschrijdend gedrag blijkt terug te gaan tot 2006. Toen was hij pastoor in Kaprijke, bij Eeklo. Een jongeman - die toen 15 jaar was - klaagt hem aan voor aanranding.
KOEN MOREAU
Nadat pastoor De Baere - verantwoordelijk voor de parochies van Bambrugge en Oordegem - in 2011 van het toneel verdween naar aanleiding van een gerechtelijk onderzoek, staat het dekenaat Lede andermaal in rep en roer. Aanleiding is de arrestatie van deken Eric De Leenheer vorige week, de daaropvolgende huiszoeking in zijn woning en de inbeslagname van zijn computer.
Bom
Aanleiding blijkt de klacht van een jongeman uit Kaprijke, die vertelde dat hij in 2006 seksuele handelingen onderging toen hij vijftien was. Volgens bronnen dicht bij het onderzoek legde de deken gedeeltelijke bekentenissen af. De onderzoeksrechter besliste de priester onder voorwaarden vrij te laten in afwachting van het verder onderzoek. "Het klopt dat er bekentenissen zijn voor grensoverschrijdend gedrag, maar de deken betwist wel de versie van de klager", vertelt een goede vriend van de deken.
Het nieuws sloeg zaterdag in elk geval in als een bom in Lede. Veel mensen kunnen niet geloven dat de immer joviale en vriendelijke priester tot zoiets in staat zou zijn. Anderen, die het moeilijk hadden met de politiek en de werkwijze van de pastoor, zijn er niet rouwig om dat hij van het toneel is verdwenen. "De verwachte problemen met de eerste communie lossen zichzelf nu op", klonk het al meteen bij enkele ouders. Vorig jaar was er nog heibel omdat De Leenheer oordeelde dat enkele kinderen beter geen taken uitvoerden tijdens de viering.
Brief
Ceremoniemeesters van huwelijken en begrafenissen vinden de beslissing van het bisdom om de priester op non-actief te zetten eveneens geen slechte zaak. "Hopelijk betekent dit dat trouwende koppels en overledenen opnieuw door de hoofdingang de kerk binnen zullen mogen", klinkt het.
In de Sint-Martinuskerk zelf wordt over het voorval weinig gezegd. Bij de start van de viering zaterdagavond benadrukte voorganger en kanunnik Roger Vereecken wel dat de kerk veel - zondaars telt, maar specifieker werd het niet. Alleen aan het einde van de viering werd een brief van bisschop Luc Van Looy voorgelezen met de mededeling dat de deken voorlopig geen pastorale taken meer uitvoert omwille van een gerechtelijk onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag. De meeste gelovigen willen of durven geen oordeel te vellen, al vinden ze het wel "bijzonder jammer dat de kerk andermaal op dergelijke manier in opspraak komt."
Voor de toekomst van de verschillende parochiekerken is het verdwijnen van de laatste priester voor Groot-Lede overigens slecht nieuws. De kans is groot dat enkele parochies het binnenkort zonder de wekelijkse eucharistieviering zullen moeten stellen, maar daarover is nog niets concreets beslist. Wellicht zal de tegen 2018 geplande fusie van de dekenaten van Erpe-Mere en Lede vervroegd worden doorgevoerd. Lede zou samen met Wetteren aansluiten bij het dekenaat Gent, terwijl Erpe-Mere ondergebracht zou worden bij het dekenaat Aalst.
Bron: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lede/deken-verdacht-van-aanranding-15-jarige-a2510738/
Eigen mening:
Seksueel misbruik blijft een groot probleem binnen de Kerk. Veel mensen verliezen hierdoor hun vertrouwen in de Katholieke Kerk en verliezen daarmee ook hun geloof. Geloof is in mijn ogen een steun voor mensen, een onmisbare pijler in hun leven.
In mijn ogen is het celibaat de oorzaak voor deze problemen. Priesters mogen geen geslachtsgemeenschap hebben en missen hierbij één van de primaire basisbehoeftes van de mens: voortplanting. Hierdoor gaan ze stiekem proberen het celibaat te schenden en minderjarigen zijn vaak gemakkelijke slachtoffers. Een afschaffing van het celibaat en het toestaan van priesterhuwelijken, zoals de dominees in de protestantse kerk wél mogen, is volgens mij de oplossing voor dit probleem. Alle slachtoffers ervaren het seksueel misbruik als traumatisch. De priesters denken vaak niet aan de gevolgen die hun handelingen met zich mee dragen. De slachtoffers hebben naar mijn mening recht op een schadevergoeding en therapie (vergoedt door de priester) en een burgerlijk proces tegen de priester in kwestie.
KOEN MOREAU
Nadat pastoor De Baere - verantwoordelijk voor de parochies van Bambrugge en Oordegem - in 2011 van het toneel verdween naar aanleiding van een gerechtelijk onderzoek, staat het dekenaat Lede andermaal in rep en roer. Aanleiding is de arrestatie van deken Eric De Leenheer vorige week, de daaropvolgende huiszoeking in zijn woning en de inbeslagname van zijn computer.
Bom
Aanleiding blijkt de klacht van een jongeman uit Kaprijke, die vertelde dat hij in 2006 seksuele handelingen onderging toen hij vijftien was. Volgens bronnen dicht bij het onderzoek legde de deken gedeeltelijke bekentenissen af. De onderzoeksrechter besliste de priester onder voorwaarden vrij te laten in afwachting van het verder onderzoek. "Het klopt dat er bekentenissen zijn voor grensoverschrijdend gedrag, maar de deken betwist wel de versie van de klager", vertelt een goede vriend van de deken.
Het nieuws sloeg zaterdag in elk geval in als een bom in Lede. Veel mensen kunnen niet geloven dat de immer joviale en vriendelijke priester tot zoiets in staat zou zijn. Anderen, die het moeilijk hadden met de politiek en de werkwijze van de pastoor, zijn er niet rouwig om dat hij van het toneel is verdwenen. "De verwachte problemen met de eerste communie lossen zichzelf nu op", klonk het al meteen bij enkele ouders. Vorig jaar was er nog heibel omdat De Leenheer oordeelde dat enkele kinderen beter geen taken uitvoerden tijdens de viering.
Brief
Ceremoniemeesters van huwelijken en begrafenissen vinden de beslissing van het bisdom om de priester op non-actief te zetten eveneens geen slechte zaak. "Hopelijk betekent dit dat trouwende koppels en overledenen opnieuw door de hoofdingang de kerk binnen zullen mogen", klinkt het.
In de Sint-Martinuskerk zelf wordt over het voorval weinig gezegd. Bij de start van de viering zaterdagavond benadrukte voorganger en kanunnik Roger Vereecken wel dat de kerk veel - zondaars telt, maar specifieker werd het niet. Alleen aan het einde van de viering werd een brief van bisschop Luc Van Looy voorgelezen met de mededeling dat de deken voorlopig geen pastorale taken meer uitvoert omwille van een gerechtelijk onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag. De meeste gelovigen willen of durven geen oordeel te vellen, al vinden ze het wel "bijzonder jammer dat de kerk andermaal op dergelijke manier in opspraak komt."
Voor de toekomst van de verschillende parochiekerken is het verdwijnen van de laatste priester voor Groot-Lede overigens slecht nieuws. De kans is groot dat enkele parochies het binnenkort zonder de wekelijkse eucharistieviering zullen moeten stellen, maar daarover is nog niets concreets beslist. Wellicht zal de tegen 2018 geplande fusie van de dekenaten van Erpe-Mere en Lede vervroegd worden doorgevoerd. Lede zou samen met Wetteren aansluiten bij het dekenaat Gent, terwijl Erpe-Mere ondergebracht zou worden bij het dekenaat Aalst.
Bron: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lede/deken-verdacht-van-aanranding-15-jarige-a2510738/
Eigen mening:
Seksueel misbruik blijft een groot probleem binnen de Kerk. Veel mensen verliezen hierdoor hun vertrouwen in de Katholieke Kerk en verliezen daarmee ook hun geloof. Geloof is in mijn ogen een steun voor mensen, een onmisbare pijler in hun leven.
In mijn ogen is het celibaat de oorzaak voor deze problemen. Priesters mogen geen geslachtsgemeenschap hebben en missen hierbij één van de primaire basisbehoeftes van de mens: voortplanting. Hierdoor gaan ze stiekem proberen het celibaat te schenden en minderjarigen zijn vaak gemakkelijke slachtoffers. Een afschaffing van het celibaat en het toestaan van priesterhuwelijken, zoals de dominees in de protestantse kerk wél mogen, is volgens mij de oplossing voor dit probleem. Alle slachtoffers ervaren het seksueel misbruik als traumatisch. De priesters denken vaak niet aan de gevolgen die hun handelingen met zich mee dragen. De slachtoffers hebben naar mijn mening recht op een schadevergoeding en therapie (vergoedt door de priester) en een burgerlijk proces tegen de priester in kwestie.