PDA

Bekijk de volledige versie : Mysterieus ruimteobject zal inslaan op vrijdag de 13de


Eline.A*riaensen
28th October 2015, 14:21
Niet voor gevoelige bijgelovigen, dit bericht. Wat wetenschappers WT1190F noemen is iets dat nu nog in de ruimte zweeft, maar op vrijdag 13 (!) november op onze planeet zal inslaan. Oh ja, de kenletters WTF - what the fuck in het Engels - zijn ook puur toeval. We kunnen echt wel gewoon blijven ademhalen.

WT1190F is ruimteafval van 1 à 2 meter lang. Het zou op die bewuste vrijdag de dertiende de atmosfeer van de aarde bereiken ter hoogte van de Indische Oceaan op zo'n 100 km ten zuiden van de kust van Sri Lanka. Het is een van de zeldzame voorwerpen uit de ruimte waarvan de inslag op de aarde nauwkeurig kan voorspeld worden, om 7u20 onze tijd. Verwacht wordt dat de atmosfeer het object grotendeels zal opbranden, maar "ik zou nu ook niet net op die plek op zee gaan vissen die dag", zegt Bill Gray, een software-ontwikkelaar voor astronomische toepassingen. De indrukwekkende vuurballen zullen te zien zijn vanop de aarde.

Ruimteafval

Het mysterieuze voorwerp werd begin deze maand opnieuw gespot door de universiteit van Arizona. Wetenschappers wisten niet wat het was: het zou om een wrakstuk van een raket kunnen gaan, om iets van een recente maanmissie of van een van de Apollomissies. Bill Gray, die het traject van het wrakstuk samen met NASA volgt, vertelt aan tijdschrift Nature dat het object kon geïdentificeerd worden aan de hand van waarnemingsarchieven uit 2012 en 2013. Het is wellicht een lege brandstoftank van een vroegere missie, nu eens per drie weken in een extreem elliptische baan rond de aarde, op 650.000 km van onze planeet. Dat sluit een natuurlijke asteroïde zo goed als uit.

Geen geld

Het geeft astronomen de unieke kans om te zien hoe een ruimteobject door de atmosfeer raast en op de aarde terechtkomt. Die informatie kan later nuttig zijn voor gelijkaardige gevallen maar dan met een gevaarlijk voorwerp. Om alles goed te kunnen observeren worden er schepen en vliegtuigen ingezet. Al wringt daar wel het schoentje: wie gaat dit onderzoek financieren? Het Amerikaanse leger geeft alvast niet thuis voor dit geval dat blijkbaar niet interessant genoeg is.

Twitter vindt WT1190F alvast wél boeiend. Het ding heeft zelfs een eigen twitteraccount.

Bron:
De morgen - 28/10/2015
http://www.demorgen.be/wetenschap/mysterieus-ruimteobject-zal-inslaan-op-vrijdag-de-13de-bed4dcba/

Mening:
Ik kan me inbeelden dat Amerika niet staat te springen om dit onderzoek financieel te steunen als ze op voorhand al weten dat het hier niet om een natuurlijke asteroïde gaat. Wat mij wel sterk doet geloven dat het niet waar is, is de datum wanneer het zou gebeuren. Vrijdag de dertiende. Deze datum staat bekend voor zijn ongelukken. Langs de andere kant vind ik het wel zeer goed dat mensen er mee bezig zijn om het te onderzoeken om zeker te zijn of het al dan niet grote schade zal/kan aanrichten aan de aarde. Het moest maar eens een natuurlijke asteroïde zijn. Al heb ik toch mijn bedenkingen of het echt nuttig is om hier veel geld in te steken want in het artikel staat al vermeld dat we kunnen uitsluiten dat het om een natuurlijke asteroïde gaat. Moet er dan nog verder onderzocht worden? We zullen zien wat er gebeurt op vrijdag de dertiende.

Sofie.DeWolf
28th October 2015, 21:37
De mening van Eline kan ik wel begrijpen. Toch heb ik na het lezen van dit artikel mijn twijfels over de geloofwaardigheid ervan. Het leunt naar mijn mening dicht aan bij een boecht-artikel. Vrijdag de dertiende is een populaire dag om dergelijke onderwerpen ter sprake te brengen. Ik zal mij in ieder geval geen zorgen maken. Er wordt elk jaar wel iets voorspeld voor vrijdag de dertiende. Ik raad daarom iedereen ook aan om zich niet te veel aan te trekken van dit nieuws. Het leven is al stresserend genoeg, jezelf zorgen maken om dergelijke berichten is nutteloos.