PDA

Bekijk de volledige versie : ADHD-patiënten succesvol behandeld met cannabis


Thomas.V*nAelst
28th October 2015, 12:17
Cannabis kan een doeltreffend middel zijn voor mensen met ADHD. Volgens een Duits onderzoek verzacht medicinale cannabis de symptomen van de aandoening bij volwassenen.
Dertig patiënten met ADHD die weinig baat hadden gehad bij conventionele behandelingen kregen cannabis toegediend. Allemaal rapporteerden ze na de therapie een verbeterde concentratie en verhoogde slaapkwaliteit, naast een verminderde impulsiviteit. Van de 30 opteerden 22 ervoor hun voorgeschreven medicijnen niet langer te nemen en verder te gaan met medicinale cannabis.

Er zijn heel wat anekdotische meldingen van de doeltreffendheid van marihuana bij de behandeling van ADHD, maar wetenschappelijke gegevens zijn schaars. Een studie uit 2008 besluit dat cannabis een positief effect heeft op de prestaties, het gedrag en de geestestoestand van ADHD-patiënten.

In de VS is het voorschrijven van medicinale cannabis voor de behandeling van ADHD in slechts twee staten toegelaten. De aandoening wordt gekenmerkt door hyperactiviteit, impulsiviteit, concentratieproblemen en vergeetachtigheid.

Mening: Een stap in de goede richting vind ik, ik ben altijd al voorstander geweest voor het gebruik van medicinale cannabis. Velen beschouwen cannabis als drugs, wat ik ergens wel kan begrijpen. Maar ik vind wel dat mensen open moeten staan voor dit soort gebruik van medicinale cannabis. Het is misschien niet de gezondste oplossing, maar als dit het levenscomfort van bepaalde mensen kan verbeteren, kan ik dit initiatief enkel maar steunen. Iedereen van ons heeft recht op een dragelijk leven zonder pijnen en ziekten, ook al moet dit door middel van "drugs".

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2504261/2015/10/27/ADHD-patienten-succesvol-behandeld-met-cannabis.dhtml

Datum: 27/10/15

e*len.brosens
28th October 2015, 18:48
Ik ga akkoord met Thomas, het gebruik van medicinale cannabis zou toegankelijker moeten worden. Natuurlijk moet deze cannabis enkel met een doktersvoorschrift in de apotheek te verkrijgen zijn, want cannabis is en blijft een drug.
Enkele maanden geleden werd dit onderwerp behandeld in ‘Koppen XL‘. Daarin werd duidelijk gesteld dat MS-patiënten, kankerpatiënten, pijnpatiënten… minder pijn voelen wanneer ze cannabis gebruiken. Het zorgt ervoor dat spieren meer ontspannen, zodat het verzorgen van bepaalde patiënten minder pijnlijk wordt. België telt maar weinig medicinale cannabisplantages. Mensen kweken zelf hun plantje of laten hun plantje verzorgen in een medische plantage.
De wet zou zeker moeten versoepelen; mensen moeten zelf hun plantje niet kweken. Wanneer ze het zelf moeten kweken, wordt het gevaar voor misbruik in de hand gewerkt, volgens mij.
Magie De Block wil de verkoop van medicinale cannabis in de apotheek via een Koninklijk Besluit mogelijk maken. Ik ben hier zeker voorstander van. Medische cannabis zou je minder in een roes brengen en zou een grotere geneeskrachtige waarde hebben. Toch vind ik het ook belangrijk dat dokters patiënten waarschuwen voor de verslavende werking en eventuele nadelige gevolgen van het gebruik van cannabis.

Celine.G*igorieff
29th October 2015, 00:16
Ik vind dat men hiermee voorzichtig moet omgaan. Naar mijn mening kan dit ook verkeerd uitdraaien. Men moet zien hoe men dit op de markt gaan aanbrengen want hier zal volgens mij mee gefraudeerd worden. Hiermee bedoel ik dan, dat mensen mogelijk via ADHD'ers hun cannabis gaan kopen. Zo gaat het illegale circuit zich gewoon verplaatsen. Ik vind wel dat men hier dan strenge regels voor moet treffen zoals bijvoorbeeld een maximum aantal gram een patiënt per bepaalde periode kan aankopen. Dit om zowel een mogelijke verslaving als illegale verkoop tegen te gaan.

Natuurlijk is het zeer positief dat deze patiënten geholpen kunnen worden, al vind ik dat men ook zeker goed moet nadenken over de bijkomende nadelen en hoe deze (zo goed als mogelijk)voorkomen kunnen worden.