PDA

Bekijk de volledige versie : Vluchtelingen 'met aandrang' gevraagd identificatiebadge te dragen


Jorn.S*oops
27th October 2015, 11:13
Vluchtelingen 'met aandrang' gevraagd identificatiebadge te dragen

Asielzoekers die in een open centrum verblijven, zullen 'met aandrang' worden gevraagd steeds een identificatiebadge bij te hebben. Dat staat in een ontwerp van protocol dat de federale regering samen met de politie en Fedasil heeft uitgewerkt. De tekst bepaalt ook hoe en wanneer de politie binnen een asielcentrum mag optreden.

Het protocol kwam tot stand nadat op lokaal niveau vragen waren gerezen over de komst van asielzoekers naar centra in hun gemeente, onder meer over de rol die de politie zou mogen spelen. De tekst, die werd opgesteld voor de gemeentebesturen en de politie, ligt dinsdag op tafel tijdens een studiedag die bij de Dienst Vreemdelingenzaken plaatsvindt.

Volgens minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) bevat het protocol vier luiken: de uitwisseling van informatie en de risico-analyse, de identificatiebadge voor asielzoekers, de steun van de federale politie aan hun lokale collega’s en de toegang tot de asielcentra, zei de minister in ‘De Ochtend’ op Radio 1.

De bewoners van de asielcentra kunnen niet worden verplicht een badge te dragen, maar het zal hen wel met aandrang worden verzocht, om op die manier hun identificatie te vergemakkelijken. 'Dat is ook in hun eigen voordeel', aldus Jambon. Bedoeling is ook dat een logboek zal worden bijgehouden over wie een bezoek brengt aan de asielcentra. Voor de politie gelden dezelfde wettelijke regels als voor een privé-omgeving. Bijvoorbeeld bij een dringende noodzaak of in het kader van een achtervolging, zullen de agenten de centra binnen mogen. 'Er moet een aanleiding zijn', zegt de vicepremier.

Bron: De Standaard, 27/10/15, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151027_01940375

Eigen mening: Ik vind het zeer goed dat er weer verduidelijking komt voor de opvang van asielzoekers. Mensen staan volgens mij niet te trappelen om vele asielzoekers op te vangen. Het is dan ook goed dat er een goede informatieoverdracht is. De identificatiebadge vind ik op zich wel een goed idee. Eigenlijk kan je dit beschouwen als een soort naamkaartje dat je af en toe opkrijgt bij een vergadering, tentoonstelling, ... Je kan moeilijk met paspoorten opgespeld rondlopen. Ook de politie-interventie vind ik goed. Op deze manier zendt men een signaal uit dat er geen gevaar is. Ik kan mijn inbeelden dat velen dit wellicht denken. Tot slot vind ik het logboek ook een goed idee. Het lijkt misschien vreemd, want waarom is dit nu net nodig voor asielcentra, maar met de huidige situatie vind ik dit niet meer dan logisch.