PDA

Bekijk de volledige versie : Verenigde Arabische Emiraten sluiten verkrachte vrouwen op wegens buitenechtelijke se


Pauline.D*Kerf
27th October 2015, 10:57
Verenigde Arabische Emiraten sluiten verkrachte vrouwen op wegens buitenechtelijke seks

Honderden vrouwen die verkracht worden in de Verenigde Arabische Emiraten (en soms zelf klacht neerleggen), worden veroordeeld voor buitenechtelijke seks en belanden in de gevangenis.

2010. Een Noorse binnenhuisarchitecte die in de Verenigde Arabische Emiraten woont, Marte Dalelv, legt klacht neer tegen een van haar collega’s wegens verkrachting. Enkele maanden later zit Dalelv in de cel omdat ze ‘buitenechtelijke seks heeft gehad’ en daarmee in overtreding is met de wet. Pas nadat het land meermaals op de vingers wordt getikt en internationale petities om rechtvaardigheid schreeuwen, wordt de vrouw weer vrijgelaten .

Toch vormt het bizarre verhaal van de Noorse Marte Dalelv geen uitzondering in de Verenigde Arabische Emiraten, waar reporters van BBC zagen hoe meerdere zwangere vrouwen in handboeien de rechtbank verlaten.

Zwangerschap als bewijs voor ‘misdaad’

‘De rechters in het land beroepen zich op de wet die buitenechtelijke seks verbiedt. Maar de autoriteiten hebben nooit echt afgebakend wat dat inhoudelijk precies betekent. Dat zet de deur open voor misbruik en eigen interpretatie’, zegt Rothna Begum van Human Rights Watch.

Want terwijl zowel mannen als vrouwen in theorie veroordeeld kunnen worden tot een gevangenisstraf voor buitenechtelijke seks, zijn vrouwen die verkracht werden meestal de dupe van die bewuste wet. Vrouwen die na een verkrachting zwanger raken, trillen volgens BBC als een espenblad wanneer ze voor de rechter moeten verschijnen omdat de zwangerschap gezien wordt als een bewijs voor hun ‘misdaad’.

Werkmigratie

‘Op mijn eerste werkdag waarschuwden andere collega’s me al dat mijn baas een hele slechte man was’, zegt Laily, die haar thuis in Bangladesh verlaten had om werk te vinden, aan BBC. ‘Ik zei tegen hem dat ik me zou elektrocuteren tijdens het werk in de fabriek als hij niet van mij zou afblijven, ik schreeuwde, ik spartelde, ik beet hem en ik smeekte. Maar hij hield mijn handen en voeten stevig vast en krenkte mijn eer. Toch heb ik gezwegen want ik weet dat naar de politie gaan alles alleen erger maakt.’

Human Rights Watch heeft meermaals aan de Verenigde Arabische Emiraten gevraagd om de wet onmiddellijk af te schaffen, maar die oproep blijft voorlopig zonder gehoor. Vooral vrouwelijke werkmigranten worden het slachtoffer van verkrachting. Ook in Saudi-Arabië, Qatar, Koeweit, Jemen, Iran, Afghanistan, Zuid Soedan, Oman en Marokko is buitenechtelijke seks strafbaar.


Bron: De standaard, 26/10/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151026_01938869


Mijn mening:
De manier waarop vrouwen in deze landen behandeld worden, vond ik, voor het lezen van dit artikel, al verschrikkelijk. Vooral omdat men hen (in mijn ogen) heel hard beperken in hun vrijheid. Daarboven komt dan nog eens dat ze als misdadigers worden gezien, terwijl ze heel duidelijk het slachtoffer zijn. Vooral het feit dat de zwangerschap wordt gezien als een krachtig bewijs hiervoor, gaat er voor mij echt over. Ze worden, zoals vermeld, de dupe van een wet waarvan de inhoud nooit echt duidelijk is afgebakend. Dit is echt erg voor deze vrouwen en het wordt tijd dat hier verandering in komt. Aan hun cultuur kunnen ze niets veranderen, maar het verduidelijken van de wet is wel het minste wat ze kunnen doen.