PDA

Bekijk de volledige versie : Google helpt vluchtelingen met mobiele site


laura.v*nlommel
26th October 2015, 15:56
Google helpt vluchtelingen met mobiele site

Google heeft, samen met 2 hulporganisaties, een nieuwe mobiele website gelanceerd. Op Crisis Info Hub kunnen vluchtelingen zien waar er opvang is of welke vormen van transport beschikbaar zijn. Het project zit nog in de opstartfase, want voorlopig is er alleen info te vinden over het Griekse eiland Lesbos.
Dat de mobiele site gelanceerd wordt met alleen informatie over Lesbos is natuurlijk niet toevallig. Voor veel vluchtelingen is het de eerste kennismaking met Europa. Google zegt er wel bij dat er snel meer plaatsen volgen.

Veel vluchtelingen beschikken over smartphones en daarom koos Google ervoor om zo de vluchtelingen te bereiken. De site is eenvoudig opgebouwd, in het Engels en Arabisch en in zwartwit, zodat de batterij maximaal gespaard blijft.

Op de pagina over Lesbos is te lezen wat de mensen moeten doen om geregistreerd te raken. Ze krijgen ook informatie over de lokale munt, noodnummers en transport en overnachtingen. De informatie is op maat gemaakt en bijzonder gedetailleerd.

De site zal snel worden uitgebreid, zegt Google. De technologiereus roept zijn gebruikers ook op om bij te dragen. Zo worden mensen die Duits én Arabisch spreken, aangespoord om vertalingen te controleren en aan te passen.

Bron : de redactie ; 24/10/15
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/2.39637?eid=1.2477767

Eigen mening : Ik vind dit één van de beste ideeën rond de vluchtelingencrisis tot nu toe. Ik vraag me wel af of er wel degelijk zoveel vluchtelingen een smartphone hebben (wat niet logisch lijkt), maar wat blijkbaar wel zo is. De uitgebreide informatie over de lokale munt, noodnummers, transport en overnachtingen zijn een groot pluspunt. Ik hoop dat er hierdoor een positieve evolutie komt in de vluchtelingencrisis.