PDA

Bekijk de volledige versie : Genen verraden mogelijk 'biologische leeftijd'


simon.s*olders
26th October 2015, 12:42
[SIZE=3]Genen verraden mogelijk 'biologische leeftijd'[/SIZE]

Nederlandse wetenschappers ontdekken 1.497 verouderingsgenen

De 'biologische leeftijd' bestaat dus echt. Onderzoekers uit onder meer Rotterdam hebben de vinger gelegd op liefst 1.497 genen die anders afgesteld raken naarmate we ouder worden. Dat opent de deur naar bloedtests die bepalen hoe oud ons lichaam is, leefstijladviezen op maat en nieuwe manieren om langer gezond te blijven.

Het internationale onderzoek, onder leiding van onderzoekers Marjolein Peters en Joyce van Meurs van Erasmus MC, combineert diverse studies uit verschillende landen en is tot dusver het grootste in zijn soort. Zo'n 1.450 nog onbekende 'verouderingsgenen' ontdekte het team.

Aan die genen zelf verandert overigens niets; het is hun 'volumeknop' die met het klimmen der jaren harder of juist zachter gaat.


Bron:http://www.demorgen.be/wetenschap/genen-verraden-mogelijk-biologische-leeftijd-ba9056ae/

Eigen Mening: Het verbaast mij steeds hoe men zulke onderzoeken kan uitvoeren. Wetenschappers die nu aan je genen kunnen zien hoe oud je bent vind ik al een heel ingenieuze ontdekking. Zo zouden ze dit bijvoorbeeld kunnen gebruiken door zoals het artikel al laat blijken: manieren te vinden om langer gezond te kunnen blijven. Er dus voor zorgen dat deze genen langer 'jong' blijven, misschien blijven wij dan ook langer gezond en fit. Wie weet wat ze nog zouden kunnen ontdekken in onze genen, ik hecht veel belang aan zulke onderwerpen, als ze op deze manier mensen langer gezond kunnen houden zou dat vele voordelen hebben op verschillende vlakken.