PDA

Bekijk de volledige versie : Bodybuilders grijpen naar rundermiddel om spieren te kweken


melanie.d*llen
22nd October 2015, 10:55
Bodybuilders grijpen naar rundermiddel om spieren te kweken

Fervente bodybuilders en fitnessfanaten blijken steeds vaker naar extreme middelen te grijpen om hun ideale lichaam te kweken. Naast het gebruik van steroïden zou het onderhuids inbrengen van implantaten voor koeien nu erg trending zijn, zo blijkt uit het jaarverslag van de hormonencel. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.

Grootschalige en gerichte acties in bepaalde Belgische fitnesscentra tonen aan dat het aantal sporters dat gebruik maakt van doping om de ideale lichaamsmaten te bereiken, in stijgende lijn zit. Terwijl er in 2011 nog 270 gedopeerden betrapt konden worden, liep dat aantal in 2014 op tot 381: een stijging van maar liefst 41 procent. Volgens de onderzoekers is dat aantal echter nog maar het topje van de ijsberg.

Rundermiddel

JAN TYTGAT, TOXICOLOOG KU LEUVEN
Naast steroïden zou ook het gebruik van Synovex H, een hormonenmiddel voor runderen, erg populair aan het worden zijn. In normale omstandigheden wordt het middel gebruikt om de spiermassa van slachtrijp vee in enkele maanden tijd massief te doen toenemen. Diehard bodybuilders blijken het middel nu echter voor een gelijkaardig doel te gebruiken: het ontwikkelen van nog grotere spieren. Volgens verschillende experts is een dergelijk gebruik van het middel echter levensgevaarlijk.

"Synovex H is een implantaat dat met een injectiepistool ingebracht wordt", zegt toxicoloog Jan Tytgat van de KU Leuven aan Het Laatste Nieuws. "Het implantaat zorgt ervoor dat anabole steroïden geleidelijk en vertraagd opgenomen worden, waardoor er continu een gelijkmatig verhoogde hormoonwaarde gecreëerd wordt." Bovendien gaat een implantaat langer mee dan doping via klassieke injecties.

Productieve handel

Omdat de handel in doping en steroïden vandaag de dag enorm winstgevend is, en bovendien veel minder risicovol dan het verhandelen van drugs, neemt het probleem alleen maar toe. In 2011 al werd er een wetsvoorstel ingediend om de bestraffing op een handel in anabolen naar hetzelfde niveau te brengen als dat van drugs, maar vier jaar later is daar nog steeds niets van in huis gekomen. Martine Taelman van Open Vld hoopt dan ook ten zeerste dat minister van Justitie Koen Geens (CD&V) na het zien van deze cijfers de wet eindelijk zal verstrengen.

Bron.: De Morgen, 22 oktober 2015.
http://www.demorgen.be/nieuws/bodyb...weken-b23516ea/

Mijn mening: Naar mijn mening zouden de straffen voor het nemen van deze extreme middelen even zwaar bestraft moeten worden als het nemen van andere schadelijke en verslavende middelen. Ze brengen namelijk hun lichaam in gevaar met het onderhuids inbrengen van implantaten voor koeien. Het feit dat het aantal van betrapte gedopeerden gestegen is, wijst er ook op dat er sterk gehandeld wordt in deze middelen, wat voor mij net hetzelfde is als het dealen van andere drugs zoals XTC, heroïne... Kortweg vind ik dus dat het nemen van doping tijdens het sporten even zwaar bestraft hoort te worden als eender welke soort drugs.