Arne.V*nacker
19th October 2015, 18:12
Tegen 2019 zou het centrum van de Noorse hoofdstad Oslo autovrij moeten zijn. Om de luchtvervuiling tegen te gaan, zeggen lokale politici.
De pas aangestelde gemeenteraad van Oslo - een coalitie tussen de Noorse Arbeiderspartij, de Groenen en de Links Socialisten - wil alle privéauto’s tegen 2019 weg uit het centrum van de stad. Dat verklaarde Lan Marie Nguyen Berg maandag aan lokale media. Als het plan dat nu voorligt, wel degelijk doorgevoerd wordt, gaat het om de eerste permanente ban in een Europese hoofdstad.
In de eerste plaats moet de ban het milieu ten goede komen. Het bestuur wil immers de uitstoot van gevaarlijke uitstoot met 50 procent verminderen. Maar men wil ook ‘een betere stad voor voetgangers en fietsers. Iedereen zal er deugd van hebben.’ Daar is evenwel niet iedereen van overtuigd, zo bleek alvast uit de eerste reacties van lokale ondernemers.
In een eerste fase zal het gemeentebestuur met zo veel mogelijk betrokken partijen onderhandelen en verschillende studies laten uitvoeren. Vervolgens zal minstens 60 kilometer fietspad aangelegd worden, en wordt ook een ‘enorme boost van de investeringen in het openbaar vervoer’ voorzien.
Bron
De Standaard.be
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151019_01926980
Persoonlijke mening
Ik ben enorm benieuwd hoe de stad Oslo dit gaat aanpakken. Het zal sowieso een uitdaging voor de stad zijn. Het enorme voordeel is dat je je als voetganger en fietser vrij en comfortabel kan verplaatsen. Het wordt rustiger in de stad, er is meer zuurstof in de stad, er is meer plaats voor spelende kinderen, ook de horeca kan er wel bij varen. Toch zijn er enkele kanttekeningen, die elke autovrije zone parten speelt.
Enkele vragen die ik stel:
Hoe kunnen bewoners hun woning bereiken?
Waar kunnen we de auto parkeren?
Op welke manier kunnen mensen met een beperkte mobiliteit zich verplaatsen?
Hoe zijn de handelaars bereikbaar?
Als de stad Oslo er in slaagt om een antwoord te vinden en te realiseren, dan hebben de andere steden geen uitvluchten meer hun stad auto vrij te maken.
Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat!
De pas aangestelde gemeenteraad van Oslo - een coalitie tussen de Noorse Arbeiderspartij, de Groenen en de Links Socialisten - wil alle privéauto’s tegen 2019 weg uit het centrum van de stad. Dat verklaarde Lan Marie Nguyen Berg maandag aan lokale media. Als het plan dat nu voorligt, wel degelijk doorgevoerd wordt, gaat het om de eerste permanente ban in een Europese hoofdstad.
In de eerste plaats moet de ban het milieu ten goede komen. Het bestuur wil immers de uitstoot van gevaarlijke uitstoot met 50 procent verminderen. Maar men wil ook ‘een betere stad voor voetgangers en fietsers. Iedereen zal er deugd van hebben.’ Daar is evenwel niet iedereen van overtuigd, zo bleek alvast uit de eerste reacties van lokale ondernemers.
In een eerste fase zal het gemeentebestuur met zo veel mogelijk betrokken partijen onderhandelen en verschillende studies laten uitvoeren. Vervolgens zal minstens 60 kilometer fietspad aangelegd worden, en wordt ook een ‘enorme boost van de investeringen in het openbaar vervoer’ voorzien.
Bron
De Standaard.be
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151019_01926980
Persoonlijke mening
Ik ben enorm benieuwd hoe de stad Oslo dit gaat aanpakken. Het zal sowieso een uitdaging voor de stad zijn. Het enorme voordeel is dat je je als voetganger en fietser vrij en comfortabel kan verplaatsen. Het wordt rustiger in de stad, er is meer zuurstof in de stad, er is meer plaats voor spelende kinderen, ook de horeca kan er wel bij varen. Toch zijn er enkele kanttekeningen, die elke autovrije zone parten speelt.
Enkele vragen die ik stel:
Hoe kunnen bewoners hun woning bereiken?
Waar kunnen we de auto parkeren?
Op welke manier kunnen mensen met een beperkte mobiliteit zich verplaatsen?
Hoe zijn de handelaars bereikbaar?
Als de stad Oslo er in slaagt om een antwoord te vinden en te realiseren, dan hebben de andere steden geen uitvluchten meer hun stad auto vrij te maken.
Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat!