PDA

Bekijk de volledige versie : Geheime documenten over droneaanvallen leggen Amerikaans fiasco bloot


Sanne.B*uyninckx
15th October 2015, 21:29
[SIZE=5][SIZE=3]Geheime documenten over droneaanvallen leggen Amerikaans fiasco bloot[/SIZE][/SIZE]

[COLOR=SlateGray][SIZE=3]Nieuwe klokkenluider: "Bij dronemissie in Afghanistan was 90 procent van de slachtoffers onschuldig" [/SIZE][/COLOR]

Iets meer dan twee jaar geleden lekte Edward Snowden een grote hoeveelheid geheime NSA-documenten. Nu richt een nieuw grootschalig lek van een andere anonieme klokkenluider zijn pijlen op het Amerikaanse droneprogramma van Obama. De onthullingen zijn niet fraai.

Uitgerekend nu de Amerikaanse regering zijn militaire missie in Afghanistan verlengt tot na 2016, staat een tweede Snowden op om de ontbrekende pagina's van het Amerikaanse droneprogramma bloot te leggen. Amerikaanse droneaanvallen op terroristische doelwitten blijken het beoogde doel vaak simpelweg te missen.

Uit het eerste deel van het lek, met een gigantische hoeveelheid aan gelekte documenten van vluchten tussen 2011 en 2013, moet blijken dat Obama regelmatig maskeert dat er burgerdoden vallen bij drone-aanvallen. Droevig hoogtepunt is operatie Haymaker. Ongeveer 90 procent van de mensen die daarbij in vijf maanden tijd door Amerikaanse drones ombrachten, bleken geen geviseerde doelwitten, maar onschuldige Afghaanse burgers.

Die aantallen worden bovendien niet op een juiste manier door de Amerikaanse overheid naar buiten gebracht. Het aantal niet-beoogde doden zou kunstmatig laag worden gehouden door niet-geïdentificeerde doden aan te duiden als vijand, terwijl ze aanvankelijk geen doelwit waren.

Tussen januari 2012 en februari 2013 vielen in Afghanistan tweehonderd doden waarvan slechts 35 op de lijst stonden van verdachte personen. "Het plaatsen van mensen op lijsten, er nummers aan geven en hen de doodstraf geven zonder enige kennisgeving", zegt de klokkenluider, "was van meet af aan verkeerd."

Gigantische gok

De documenten tonen aan dat het Pentagon zelf toegaf dat een deel van de bombardementen is gebaseerd op "onbetrouwbare informatie" die er vermoedelijk zelfs voor zorgde dat enkele Amerikaanse slachtoffers konden omkomen bij drone-aanvallen.

"Als een drone-aanval meer dan een persoon doodt, is er geen garantie dat al die personen dat lot verdienden", zegt de klokkenluider. "Het is een gigantische gok."

Sommige speciale eenheden zouden ook te gemakkelijk hun boekje te buiten gaan. Een groep Amerikaanse militairen die in Afghanistan specifiek de opdracht had gekregen om strijders van al Qaida en de taliban uit te schakelen, bleken ook leden van andere strijdgroepen aan te vallen en te doden.

De Drone Papers onthullen ook een niet eerder onthulde techniek om doelwitten op te sporen. De explosieven die vanaf drones worden afgevuurd, zijn niet altijd ingesteld op het vinden van mensen, maar op de sim-kaarten van bepaalde personen. Op het moment dat een mobiele telefoon met een geregistreerde sim-kaart aangaat, kan een drone de sim-kaart opsporen. Wie op dat moment de telefoon bezit, wordt automatisch het doelwit.

De gelekte 'Drone Papers' zijn gepubliceerd op een fraaie subsite van de Intercept, het journalistieke project dat werd opgericht door onder meer Glenn Greenwald, de journalist die eerder naar buitenkwam met de gelekte Snowden-files.

De informatie komt van een enkele anonieme klokkenluider. Die "besloot om de documenten vrij te geven omdat hij gelooft dat het publiek het recht heeft om de manier te weten waarop mensen op slachtofferlijsten worden geplaatst", klinkt het op de site. "Ze worden uiteindelijk vermoord op bevel van de hoogste regionen van de Amerikaanse regering."

"Wij laten dit gebeuren", besluit de klokkenluider. "En met 'wij' bedoel ik iedere Amerikaanse burger die nu toegang heeft tot deze informatie, maar niets onderneemt."

[SIZE=4]eigen mening[/SIZE]

Ik snap volledig waarom de persoon die de gegevens heeft prijsgegeven anoniem wenst te blijven. Heel de situatie met Edward Snowden zit bij velen nog vers in het geheugen. Wat ik mij afvraag is waar deze 'onbetrouwbare' informatie vandaag komt. Hoeveel informatie wordt daadwerkelijk grondig nagekeken voor er wordt overgegaan op actie? Nu ik dit artikel lees heb ik alvast een negatief gevoel bij het gebruik van drones door Amerika. Ook kan ik niet geloven dat deze drones soms worden ingesteld op een sim-kaart van een mobiele telefoon... Dit is gewoon gokken met het leven van anderen alsof het een spel is.

bron : http://www.demorgen.be/buitenland/geheime-documenten-over-droneaanvallen-leggen-amerikaans-fiasco-bloot-a2491245/ (geraadpleegd op 15/10/2015) verschenen op 15/10/2015