PDA

Bekijk de volledige versie : Onsterfelijkheid weer stap dichterbij


Evelien.D*Winter
15th October 2015, 19:06
Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd de genen van gistcellen in kaart te brengen die invloed hebben op de levensduur. Het 'uitzetten' van die genen zou de levensverwachting doen stijgen. Door bepaalde genen op non-actief te zetten, zou het verouderingsproces vertragen.

In totaal vonden het Buck Instituut voor Onderzoek naar Veroudering en de Universiteit van Washington zo'n 238 genen - waaronder de helft bij zoogdieren - die het verouderingsproces op gang brengen. Bij mensen is dat vooral een gevolg van het feit dat de stamcellen hun groeicapaciteit verliezen. Onderzoekers koesteren nu de hoop dat proces in de toekomst met ettelijke jaren te vertragen door die genen op non-actief te zetten. Dat zou kunnen leiden tot een stijging van de levensverwachting en tot de productie van nieuwe medicijnen die ouderdomsziektes beter kunnen bestrijden. Met andere woorden: in de toekomst zouden ouderen langer productief en gezond kunnen blijven.

Wormen
Maar zo ver is het nog niet. Het onderzoek, dat volledig werd gepubliceerd in het vakblad Cell Metabolism, nam al tien jaar in beslag. Een team experten slaagde er eerder dit jaar wel in om enkele van die genen te blokkeren in een worm. Het bleek een succes want het verouderingsproces vertraagde.

Of deze theorie toepasbaar zou zijn op mensen, moet nog blijken. De onderzoekers weten immers nog niet precies welke genen voor de verschillende fases in het verouderingsproces verantwoordelijk zijn. Zo zijn er die het lichaam langer gezond houden en anderen die bepalen hoe ons DNA reageert op schade. Wel brengt dit onderzoek ons weer een stapje dichterbij een langer leven.

Bron:
De knack (15/10/2015 om 16:02u) http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/onsterfelijkheid-weer-stap-dichterbij/article-normal-617555.html]

Eigen mening:
Het klinkt veelbelovend! Het verouderingsproces vertragen zodat de mens langer kan blijven leven. Ik stel me dan de kritische vraag: “Willen we wel eeuwig blijven leven?” Ik in ieder geval niet. Ik leef liever 60 jaar met volle teugen dan dat ik 100 jaar leef met 40 jaar lijden. Wanneer mensen onsterfelijk zijn dan wordt de draagkracht van de wereld te klein. Het natuurlijk evenwicht kan dan in het gedrang komen. Volgens mij gaat het nog een tijd duren voordat de wetenschappers iets concreets gaan vinden om de levensverwachting van mensen te verhogen.