PDA

Bekijk de volledige versie : Moderne mens bereikte Azië lang voor Europa


Remo.V*nTendeloo
15th October 2015, 08:35
De ontdekking van menselijke tanden die minstens 80.000 jaar oud zijn, in een grot in China, kan betekenen dat de homo sapiens duizenden jaren eerder dan gedacht Afrika heeft verlaten. Dat blijkt uit een nieuwe studie die gisteren in het vakblad Nature is gepubliceerd.


Onderzoekers uit onder meer Londen en Peking onderzochten een verzameling van 47 tanden. De tanden zijn gevonden in een grot in de provincie Hunan, samen met de overblijfselen van hyena's, uitgestorven reuzenpanda's en andere diersoorten.

"Het was heel duidelijk dat ze tot de homo sapiens behoorden", aldus onderzoekster Maria Martinon-Torres, verbonden aan de University College London. De tanden zijn naar schatting tussen de 80.000 en 120.000 jaar oud. De ouderdom van de tanden kon niet precies bepaald worden. De overblijfselen zijn gedateerd met behulp van minerale afzettingen in de grot en dierlijke resten die ter plaatse werden aangetroffen.

"De klassieke hypothese is dat de moderne mensen Afrika pas 50.000 jaar geleden verlieten", zei de onderzoekster aan Nature. Nu blijkt dus dat "ze eerder zijn vertrokken, ze verspreidden zich door een gebied waarvan we dachten dat ze er voordien niet waren."

De aanwezigheid van neanderthalers in Europa kan een reden geweest zijn waarom de homo sapiens niet verder in het continent kon doordringen.


Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2490731/2015/10/15/Moderne-mens-bereikte-Azie-lang-voor-Europa.dhtml

Mening:
Ik vind het ontzettend interessant dat de wetenschap ons elke dag weer wat bijleert. Wat zou onze maatschappij nietig zijn zonder de wetenschap door al die jaren heen. Zo merk je toch dat men helemaal nog niet alles weet uit ons verleden en men waarschijnlijk nooit alles te weten zou komen.
Als ook de vraag: " Is heel de wereld al ontdekt?", is een vraag die mij bezig houdt. Met dit artikel krijg ik misschien wel een antwoord op mijn vraag: waarschijnlijk niet! Anders had men deze historische overblijfselen al een enige tijd geleden ontdekt. Wie weet wat zit er nog allemaal verborgen in de aarde onder onze voeten?