PDA

Bekijk de volledige versie : Transplantatie van varkensorgaan naar mens kan misschien toch


Jill.V*rstrepen
14th October 2015, 19:40
Zou het dan toch kunnen? Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd varkens-dna een belangrijke stap verder te 'synchroniseren' met menselijk dna. Dat kan op termijn leiden tot de transplantatie van varkensorganen naar menselijke patiënten die bijvoorbeeld een nier, lever of hart nodig hebben.

Het overzetten van dierenorganen naar de mens - 'xenotransplantatie' - geldt al jaren als een van de mooie maar verre beloften van de geneeskunde. Het onderzoek zit echter al jaren in het slop. Niet alleen blijkt het menselijke immuunsysteem zich zeer heftig te verzetten tegen dierorganen; bij het meest logische donordier, het varken, zit het dna ook nog eens vol met kopieën van een varkensvirus, genaamd PERV. Dat kan als een paard van Troje meekomen met het orgaan en de mens besmetten, blijkt uit experimenten met cellen.

Genetische manipulatie

Maar nu is een team onder leiding van de vooraanstaande synthetisch-bioloog George Church erin geslaagd alle 62 PERV's in het varkens-dna kapot te krijgen met genetische manipulatie, schrijft hij in Science. "Ik denk dat dit het speelveld compleet verandert." In een ander, nog niet gepubliceerd experiment lukte het hem zelfs virusvrije varkensembryo's te kweken, meldde hij vorige week ten overstaan van een verblufte zaal collega's.

Nu de immuunreactie nog tegengaan - een klus waarvoor de genetische software van het varken nog veel meer dient te worden herschreven. In Science verklaart Church dat hij hoopt volgend jaar al het eerste virusvrije, immuunvriendelijke varkentje te kunnen afleveren. Church, vermaard als grondlegger van diverse cruciale laboratoriumtechnieken, richtte onlangs een bedrijf op om de 'varkenstransplantatie' op de kaart te zetten.

Collega-wetenschappers zijn vooral opgetogen over de technische kant. Church gebruikte een soort precisiebombardement om de PERV's uit te schakelen. Deze techniek, CRISPR/Cas9, deed eerder dit jaar stof opwaaien omdat het in theorie ook mogelijk is hiermee menselijke embryo's genetisch te veranderen. Dat de techniek liefst 62 dna-veranderingen tegelijk kan aanbrengen, is een huzarenstukje en opent talloze nieuwe mogelijkheden, erkent ook CRISPR-grondlegster Jennifer Douda in Science.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/wetenschap/transplantatie-van-varkensorgaan-naar-mens-kan-misschien-toch-a2489926/

Datum: 14/10/2015

Eigen mening: Ik ben heel blij om te horen dat de wetenschap niet blijft stilstaan. Er zijn heel veel mensen op de wereld die een nieuw orgaan nodig hebben, maar dit niet kunnen krijgen omdat er te weinig donors zijn. Het is zeer moeilijk om een goede donor te vinden, want je moet eerst en vooral al de juiste bloedgroep hebben. Wanneer er dan een orgaan gevonden is met de juiste bloedgroep, moet deze ook nog geplaatst worden en dan bestaat er ook nog de kans dat je lichaam dit orgaan afstoot. Het is dus zeker niet gemakkelijk om een orgaan te vinden en wanneer het dan ook nog eens afgestoten wordt, gaat er een orgaan verloren.
Ik vind het dus zeer knap dat ze onderzoeken of ze ook dierenorganen kunnen gebruiken, maar dit lijkt ook niet zo gemakkelijk. Het immuunsysteem lijkt zich te verzetten en bij varkensorganen zitten er blijkbaar virussen in het dna die de mens kunnen besmetten. Ze lijken er nu in geslaagd te zijn om deze 62 PERV's (kopieën van een varkensvirus) in het varkens-dna kapot te krijgen met genetische manipulatie. Dit is al een stap in de goede richting en hopelijk geraken ze hier veel verder mee en niet alleen met varkens, maar ook met andere dieren. Het is dus zeker goed dat ze dit verder onderzoeken om in de toekomst misschien meer patiënten te kunnen helpen.

Sofie.DeWolf
14th October 2015, 20:22
Net zoals Jill vind ik het goed dat wetenschappers zich hiermee bezig houden. Er zijn ellenlange wachtlijsten met mensen die een donor-orgaan nodig hebben. Veel mensen sterven omdat er niet op tijd een orgaan gevonden kan worden. Dit is erg voor de patiënt en verschrikkelijk voor de nabestaanden. Het varken leunt qua genensamenstelling sterk aan bij de mens. Ook de grootte van de organen zijn te vergelijken met elkaar. Varkens zouden perfecte donoren kunnen zijn voor de mens, mits het uitfilteren van ziekten en andere aandoeningen. Als de bloedgroep van het varken in kwestie overeen komt met de bloedgroep van de patiënt en de artsen er een mogelijkheid in zien, kan het redding bieden. Er is niemand dat van buitenaf kan zien dat iemand een nier heeft van een varken. Mensen die dit niet willen zeggen hoeven het daarom ook niet te zeggen.
Ik kan mij wel voorstellen dat niet iedereen meteen staat te springen voor een donor-orgaan van een varken, maar ik denk wel dat ze liever een orgaan van dierlijke oorsprong hebben dan dat ze doodgaan. In het begin zal dit allemaal raar klinken, maar vanaf het moment dat mensen hier meer over horen zullen ze het steeds normaler vinden en daardoor ook meer openstaan voor een orgaan van een varken.