PDA

Bekijk de volledige versie : Life on Mars: zo wil NASA astronauten laten overleven op Rode Planeet


Ben.v*rlinden
12th October 2015, 20:04
NASA heeft een rapport vrijgegeven waarin het ruimtevaartagentschap details onthult over hoe ze astronauten naar Mars wil sturen om te gaan wonen op de Rode Planeet. NASA moet nog enkele obstakels overwinnen voor ze haar ambitie kan waarmaken om tegen de jaren 2030 Mars te bereiken. Zo willen ze het aanpakken.

"De problemen die zich stellen om Mars te bereiken, zijn oplosbaar. We ontwikkelen de mogelijkheden om er te geraken, er te landen en er te wonen", zo stelt NASA.

Het 36 pagina's tellende rapport, dat de to-dolijst van NASA bevat, leest als een science fiction boek. Bracht het Apollo-programma in de jaren 60 nog astronauten voor een kort bezoek naar de Maan, dan is de Mars-missie fundamenteel anders. "We gaan om er te blijven", zo stelt NASA.

NASA onthult ook haar plannen om de gezondheid en veiligheid van astronauten te verzekren. Daarnaast wordt ook de logistiek voor de landing uit de doeken gedaan, en hoe de astronauten zullen gaan wonen en werken op Mars.

"Deze technologische en operationele uitdagingen vallen uiteen in drie categorieën:

1. Transport, of het efficiënt, veilig en betrouwbaar mensen en ladingen door de ruimte sturen;
2. Werken in de ruimte, of het mogelijk maken van productieve operaties voor de bemanning en voor de robotsystemen;
3. Gezond blijven, of het ontwikkelen van woonsystemen die een veilige, gezonde en duurzame menselijke exploraite mogelijk maken".

Het ruimtetuig
NASA zal onder meer de Orion ruimtecapsule testen. Die moet bij zijn terugkeer naar de Aarde tegen verschroeiende temperaturen bestand zijn. De komende jaren zal ook de SLS lanceerraket getest worden. Die zal helpen Orion buiten de dampkring te brengen.

Asteroïdes afleiden
NASA wil bij wijze van test een stuk asteroïde verplaatsen en het in een baan rond de maan slepen. Deze test maakt deel uit van een reeks nieuwe technologieën die kunnen gebruikt worden bij een bemande missie naar Mars. De 'Asteroid Redirect Mission' is een vijfjarenplan.

NASA wil in 2025 twee astronauten in de Orion ruimtecapsule uitsturen om de mini-asteroïde te bestuderen. Zo wil NASA meer inzicht verwerven in robotische grijptechnologie en landingen. Het moet astronauten ook toelaten nieuwe pakken voor een langdurige missie te testen.

Landen op Mars
Het afdalen naar en landen op Mars is volgens NASA een van de grootste uitdagingen. Een remsysteem dat 'supersonische retropropulsie' wordt genoemd en sneller werkt dan de snelheid van het geluid zal nodig zijn om astronauten toe te laten veilig en precies te landen op Mars.

Welzijn van astronauten
Het grote risico is dat bemande missies in noodgevallen niet snel naar de Aarde kunnen terugkeren. "De woonsystemen moeten betrouwbaarder worden voor een veilige, gezonde en duurzame menselijke exploratie", zo stelt het rapport.

Zo buigt de NASA zich nog over de vraag hoe ze bemanningen kunnen voorzien van voldoende voedsel, kleren en andere bevoorrading. In de komende twee decennia zal de NASA ook oplossingen moeten vinden voor mogelijke gezondheidsproblemen.

Langere missies in een omgeving met amper zwaartekracht kan zorgen voor beenderverlies, atrofie, gezichtsproblemen en andere gezondheidsproblemen, zo stelt NASA. Ook de blootstelling aan straling zal tot een minimum moeten beperkt worden van zodra de astronauten het magnetische veld van de Aarde verlaten. "Die straling kan het immuunstelsel aantasten, het gevaar op kanker verhogen en bovendien de elektronica verstoren", zo stelt het rapport.

Wat moet dat kosten?
NASA heeft nog geen prijskaartje aan het plan gehangen. Het rapport stelt dat projecten op korte termijn kunnen bekostigd worden met de bestaande budgetten. Op langere termijn kunnen die inspanningen betaald worden met "toekomstige budgetten die evenredig zijn aan de economische groei".

(Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/life-on-mars-zo-wil-nasa-astronauten-laten-overleven-op-rode-planeet-a2487246/ )

eigen mening: Ik ben altijd al heel geïntresseerd geweest in het "Life on Mars" . Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het zal aflopen. Men is al zo ver in de technologie maar ver genoeg om te overleven op Mars? Ik ben denk ik niet de enige die de vraag stelt. Als ik dit artikel heb gelezen zijn er vele vragen die bij mij opkomen. En is er bij mij een grote vraag, zal iedereen ooit naar Mars moeten en gaat onze generatie dat nog meemaken?