PDA

Bekijk de volledige versie : Wetenschapper ontdekt zeldzame ijsvogel en doodt 'm


Eva.M*eusen
10th October 2015, 13:04
De mannelijke ijsvogel met snor was nog nooit gefotografeerd. Tot wetenschapper Chris Filardi hem eind september ontdekte op het eiland Guadalcanal - en hem na enkele foto's doodde.

Het vogeltje haalde daarmee de Amerikaanse krant The Huffington Post. Marc Bekoff, emeritus hoogleraar ecologie en evolutionaire biologie aan de Universiteit van Colorado, vroeg zich in zijn column af wanneer de mensheid op zou houden met het doden van dieren 'voor wetenschappelijke of andere gronden'.

De ijsvogel komt alleen voor op het Guadalcanal-eiland, onderdeel van de Solomon eilanden. Er vliegen daar naar schatting 250 tot 1.000 van zijn soort rond. Maar, zo geeft Birdlife International toe, precieze tellingen zouden op hogere aantallen kunnen wijzen. Het dier staat bekend als 'spookvogel', omdat hij nog nooit werd gespot door wetenschappers.

Het doden van het dier komt Filardi op veel kritiek te staan. Ecologen verwijten hem een 'zeldzame vogelsoort onnodig te hebben geslacht'. Filardi verdedigt zich door te stellen dat de vogel niet zeldzaam is en dat het 'verzamelen' ervan tot veel wetenschappelijke inzichten zal leiden. Filardi was al twintig jaar op zoek naar de vogel. 'Het verzamelen van zulke dieren is een standaard praktijk voor veldbiologen.'

Bron: De Morgen 10/10/2015
http://www.demorgen.be/wetenschap/wetenschapper-ontdekt-zeldzame-ijsvogel-en-doodt-m-a2485574/

Eigen mening: Ik begrijp totaal niet dat deze zekere Filardi de vogel gedood heeft na het nemen van de foto. Als je zo lang op zoek bent geweest naar deze vogel is dit heel stom. Ik vind het gewoon erg dat je zoiets doet voor wetenschappelijk onderzoek. Je kan vogels ook onderzoeken zonder deze te doden, dat heb ik gelezen in het artikel van Het Nieuwsblad waar letterlijk staat : De moderne wetenschap kan fantastisch onderzoek verrichten zónder een dier te moeten verwonden of doden'. http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151010_01912607