PDA

Bekijk de volledige versie : EU wil afgewezen asielzoekers massaal uitzetten


Toon.A*rts
8th October 2015, 09:51
Asielzoekers die geen verblijfsvergunning krijgen, moeten sneller het Europese grondgebied verlaten. De bedoeling is om aan de buitengrenzen nieuwe gesloten instellingen op te richten. Europa wil ook dat de landen van herkomst de vluchtelingen sneller opnieuw opnemen. De regeringen van de EU komen daarover samen in Luxemburg.

De Europese ministers van Binnenlandse Zaken moeten zich in Luxemburg buigen over een plan dat afgewezen asielzoekers zo gauw mogelijk terugstuurt naar het land van herkomst. Mensen van wie de aanvraag is afgewezen blijven vaak illegaal in Europa rondzwerven.

De bedoeling is om potentiële vluchtelingen af te raden naar Europa te komen. Aan de buitengrenzen, met name in Griekenland, Italië en Spanje, zouden hotspots komen waar mensen een asielaanvraag kunnen indienen. Die aanvraag wordt dan bekendgemaakt onder alle lidstaten. Mensen die niet in aanmerking komen, moeten dan vanuit de hotspots uitgewezen worden naar het land van herkomst. Europa wil hiervoor druk uitoefenen op de Afrikaanse landen. Onder meer door geld vrij te maken voor noodhulp.

Eigen Mening: Ik vind dat goed dat we de vluchtelingen kunnen helpen maar te veel is te veel. Iedereen moet een kans krijgen om in Europa te blijven, maar we kunnen niet iedereen zomaar binnenlaten. Ik vind het goed dat we er eindelijk is een paar kunnen terugsturen, Maar illegaal is illegaal en we moeten ons ook nog aan de wet houden. Want ik denk niet dat we die vluchtelingen ooit gaan terugsturen, en dan zullen de problemen zich blijven opstapelen. Zoals nu de winter waar gaan we de vluchtelingen warm houden? En waar gaan we dan de daklozen leggen uit ons eigen land, wie zal er voorrang krijgen of welke oplossing gaan we hier voor zoeken?

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/2.39637?eid=1.2463496
geraadpleegd op : 8-10-2015 09:51

S*ofie.Buyens
8th October 2015, 16:07
Ik denk persoonlijk dat het voor afgewezen asielzoekers niet gemakkelijk is om na hun uitwijzing direct op eigen houtje terug te keren naar hun land van herkomst. Deze mensen hebben een ongelofelijk lange weg afgelegd, zijn naar hier gekomen zonder iets en krijgen dan te horen dat ze hier niet welkom zijn. Ik begrijp dit soort toestanden zeker, dat deze mensen niet de moed of de kracht hebben/vinden om direct terug te keren en hier dus illegaal blijven rondzwerven. Ik hou hetzelfde doen, moest ik zelf in zo'n situatie zitten denk ik.
Daarom ben ik een voorstander van een soort systeem/organisatie die afgewezen asielzoekers mee helpt begeleiden naar hun thuisland. In het artikel las ik ook dat men nieuwe gesloten inrichtingen wil oprichten aan de buitengrenzen. Misschien kan men alle afgewezen asielzoekers daar tijdelijk plaatsen tot iemand hen helpt om terug te keren. Ik denk echt dat we nood hebben aan zo'n systeem omdat ik niet denk dat mensen op hun eentje deze vermoeiende en lange reis nog eens terug willen maken.