PDA

Bekijk de volledige versie : Nog 'slechts' 653 dagen wachten op uitspraak in beroep


L*ndy Luyten
6th October 2015, 10:59
Nog 'slechts' 653 dagen wachten op uitspraak in beroep


De Belgische hoven van beroep hadden nog nooit zo weinig achterstand en kwamen nog nooit zo snel tot een arrest. Vandaag wacht men in een burgerlijke rechtszaak gemiddeld 653 dagen op een arrest, wat tien jaar geleden nog dubbel zo lang was (1.261 dagen in 2004).

Dat schrijft De Tijd.

Internationaal beschouwd wint België nog altijd geen snelheidsprijzen, verre van zelfs, maar in verhouding tot wat was, is het beter.

Eind vorig jaar wachtten 'nog maar 37.069 rechtszaken' op een verdict tegenover 51.700 zaken tien jaar geleden, 28 procent minder.

Er zijn wel grote verschillen tussen de vijf hoven van beroep. Brussel torst de grootste achterstand met 10.687 hangende zaken eind vorig jaar en een gemiddelde duurtijd van 828 dagen. Ook Gent scoort hoger dan gemiddeld met een wachttijd van 745 dagen. Terwijl een zaak in Antwerpen gemiddeld 'maar' 586 dagen, ongeveer een jaar en zeven maanden, wacht op een uitspraak in een burgerlijke zaak.

De hoven van beroep zien ook een positieve evolutie voor hun strafzaken over misdrijven. In een klassieke strafzaak wacht je nu gemiddeld 326 dagen of bijna elf maanden op een arrest, tegenover 352 dagen in 2010. Ook het aantal hangende strafzaken bij de hoven van beroep was nog nooit zo laag.


Bron: De Knack, geraadpleegd op 06/10/15 via http://www.knack.be/nieuws/belgie/nog-slechts-653-dagen-wachten-op-uitspraak-in-beroep/article-normal-614907.html

Eigen mening: Nog slechts 653 dagen wachten? Slechts? Ik vind dit geen artikel om mee te stoefen. 653 dagen, dat is een kleine twee jaar dat men moet wachten op het proces om in beroep te gaan. En wat gebeurt er in tussentijd? De beschuldigde verliest twee jaar van zijn leven. Stel je voor iemand die in beroep wil gaan, omdat hij/zij onschuldig is, maar toch beschuldigd werd. De man zit twee jaar opgesloten in de gevangenis voor het proces van beroep uitgevoerd wordt. Dat vind ik persoonlijk een lange tijd.
Ik vind sowieso dat er iets moet veranderen binnen ons rechtssysteem. De wachttijden van de processen zijn te lang. Wanneer er dan eindelijk een proces begint, wordt het uitgesteld of wordt de uitspraak zes maanden later gezet. Je kan toch wel sneller tot een uitspraak komen? Ik stel me serieuze vragen bij het rechtssysteem. Ik denk ook dat de partij die iemand aanklaagt geen zin heeft om bijvoorbeeld een jaar over een proces te doen. Zo heb ik heel nauw het proces gevolg van een jongen die gestorven is na een aanrijding. Dit proces heeft twee jaar geduurd. De familie van de jongen kon het niet afsluiten en voelde enkel pijn en verdriet. Het duurde twee jaar voor de dader gestraft werd en voor er eindelijk een straf gevormd werd. Hierna kwam hij nog eens in beroep en dit duurde opnieuw ongeveer twee jaar. Ik denk dat we hierbij vooral aan de slachtoffers moeten denken en dat voor hen de wachttijden van het rechtssysteem niet correct zijn.