PDA

Bekijk de volledige versie : Meisje (4) dat dood werd verklaard na zwaar ongeval blijkt toch niet overleden


E*elien.Vanzummeren
4th October 2015, 11:06
Meisje (4) dat dood werd verklaard na zwaar ongeval blijkt toch niet overleden
Een meisje van vier jaar oud dat dinsdag na een zwaar verkeersongeval door de ordediensten in eerste instantie als overleden werd gemeld, blijkt toch niet te zijn gestorven. Een onderzoek is geopend naar wat er precies mis is gelopen.

Het ongeval vond dinsdag plaats in Wanfercée-Baulet (Fleurus, provincie Henegouwen). Om een nog onbekende reden verloor de bestuurder van een wagen de controle over het stuur. De wagen eindigde tegen een elektriciteitspaal. De bestuurder en een van de passagiers waren op slag dood. Twee andere inzittenden, onder wie een 4-jarig meisje, werden in kritieke toestand opgenomen.

Woensdag werd de lokale politie ingelicht dat het kind was overleden, en meldde dat ook officieel. Maar, aldus de Franstalige kranten van Sudpresse, dat bleek niet te kloppen. Het kind is intussen aan de beterhand.

Een onderzoek is nu geopend hoe de politie de verkeerde informatie ontving, aldus het hoofd van de lokale politiezone.

Bron : DS.

Eigen mening: Ik vind dit echt niet kunnen. De politie moet eerst zeker zijn van hun zaak voor ze iets officieel melden. Dit kan veel schade aanrichten zowel op vlak van justitie als op emotioneel vlak voor de familie van het kindje . Je meld zo maar niet aan de media dat een slachtoffer overleden is, als het achteraf niet waar blijkt te zijn. De politie moet zijn verantwoordelijkheid opnemen. Ik vind dat de politieman dat het nieuws heeft gemeld, juridisch moet vervolgd worden en dat dit onderzoek grondig moet opgevolgd worden. Alles wordt vandaag te vlug in de media verspreid, zonder enigsinds rekening te houden met de eventuele absolute waarheid en de gevolgen van familie en slachtoffers.

Sofie.DeWolf
4th October 2015, 11:23
Net zoals E*elien al aanhaalde in haar reactie zou het niet mogelijk mogen zijn om dergelijke leugens te verspreiden. Over zo'n onderwerp liegen is ethisch onverantwoord. De politieagent vervolgen heeft volgens mij geen enkele zin, hij heeft ook niets misdaan. Het is de informant die aan de tand gevoeld moet worden. Was het een bewuste leugen of was het per ongeluk? Het zou best wel eens kunnen dat de informant verward was en dacht dat het om iemand anders ging, mensen maken fouten. Dat is menselijk. Als dit het geval is vind ik wel dat hij/zij op zen minst zijn/haar verontschuldigingen moet aanbieden aan de naasten van het meisje. Als het een bewuste keuze was om hierover te liegen, moet er in mijn ogen een straf voorzien worden. Zoiets kan niet. Verplichte lessen ethiek volgen lijkt mij hiervoor een gepaste oplossing.