PDA

Bekijk de volledige versie : Rusland voert luchtaanvallen uit in Syrië


Lisa.H*ylen
30th September 2015, 16:31
Rusland voert luchtaanvallen uit in Syrië

De Russische president Vladimir Poetin heeft woensdagochtend in de Russische Senaat unaniem toestemming gekregen voor een militaire operatie in het buitenland. Rusland voegt meteen de daad bij het woord, aldus het Russische ministerie van Defensie.

Amper vier uur nadat de Russische Senaat het uitvoeren van luchtaanvallen in het buitenland goedkeurde, werden bombardementen vlakbij Homs gesignaleerd door de Amerikaanse autoriteiten. Omstreeks 15 uur bevestigde het Russische ministerie van Defensie de aanvallen.

Het Syrisch Observatorium voor Mensenrechten bevestigt dat bij hevige bombardementen rondom de stad Homs minstens 27 doden zijn gevallen. Tientallen anderen raakten gewond, aldus de organisatie. Het is niet voorlopig duidelijk of er jihadi's of rebellen gedood werden tijdens de aanval.

Een bron bij de Amerikaanse autoriteiten heeft aan BBC verteld dat de Russische luchtaanvallen vooraf met de VS zijn besproken: 'Een Russisch afgevaardigde in Bagdad heeft het Amerikaanse ambassadepersoneel vanochtend ingelicht dat Russische gevechtsvliegtuigen IS zou beginnen bombarderen. Amerikaanse vliegtuigen kunnen zo het Syrisch luchtruim vermijden tijdens zulke aanvallen.'

Voorbereid en ongeduldig

Moskou heeft zijn diplomatieke en militaire engagement in Syrië de voorbije weken zorgvuldig uitgebreid. Het land benadrukt dat het zenden van grondtroepen is uitgesloten, maar wil wel 'onmiddellijk ingrijpen'.

Tijdens een interview op de Russische televisie bleek ook hoe ongeduldig Evgeni Stanovski, die aan het hoofd staat van het Russische politieke centrum voor het Midden-Oosten, woensdagochtend was. 'Ik wacht niet tot het Westen wakker wordt en ik ben ook niet geïnteresseerd in hun reacties. Er zal geschreeuwd worden, hysterisch gedaan worden en dan pas zal er aan politiek kunnen worden gedaan. Begrip is iets waar ik al lang niet meer op hoop, maar je weet nooit.'

Bron: 30/09/2015 - DS (http://www.standaard.be/cnt/dmf20150930_01894792)

Eigen mening: Wekenlang werd over deze mogelijke actie geschreven en nu is het daadwerkelijk gebeurd. Rusland heeft luchtaanvallen uitgevoerd in Syrië, iets wat het land al langer wilde doen. Ik vind het goed dat eindelijk actie wordt ondernomen tegen de oorlog in Syrië en de oorzaak wordt bestreden. Toch zijn luchtaanvallen heel drastisch en doden ze niet enkel radicalen maar ook burgers en rebellen, wat absoluut niet goed is. Wel besef ik dat het punt om op een politieke de problemen uit te praten en te onderhandelen voorbij is. Met deze actie wil Rusland de rest van de wereld wakker schudden, zodat er meer gedaan wordt aan de oorlog in Syrië.