PDA

Bekijk de volledige versie : Topman DVZ roept op aantal gesloten centra te verdubbelen


Ellen.B*smans
30th September 2015, 15:22
[SIZE=3]Topman DVZ roept op aantal gesloten centra te verdubbelen[/SIZE]

Hoe meer uitgewezen asielzoekers je kunt opsluiten met het oog op hun repatriëring, hoe beter. Dat zegt Freddy Roosemont, het hoofd van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ). ‘Het aantal gesloten centra mag gerust verdubbelen.’

Vandaag wordt zo’n 35 procent van de asielaanvragen afgewezen. Concreet: elke maand krijgen meer dan 1.000 mensen de opdracht België te verlaten. ‘Vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet’, dat blijft het principe. De vrijwillige terugkeer is op dit moment weer wat aan het toenemen, maar het gros van de uitgewezen asielzoekers volgt niét spontaan het bevel op om het grondgebied te verlaten.

Het uitwijzingsbeleid draait intussen al enkele jaren niet op volle toeren. De reden? Besparingen. ‘Wij konden niet anders dan vleugels in gesloten centra sluiten’, aldus Freddy Roosemont.

De directeur van de Dienst Vreemdelingenzaken roept nu op om de centra weer op volle capaciteit te doen werken. Méér nog: om extra plaatsen te creëren. Tot zelfs dubbel zoveel. Dat zegt hij in een interview met De Standaard. ‘Er zullen er geen leeg blijven.’

De oproep van Roosemont komt er bijna een maand nadat de federale ministerraad het licht op groen heeft gezet voor een uitbreiding van de capaciteit in de gesloten centra van 452 naar 605 plaatsen: een verhoging van het aantal bedden met 34 procent. Daarvoor komen er 97 extra personeelsleden bij.

Dankzij SeFoR (het bureau ‘Sensibilisering, Follow-up en Return’, dat in 2011 werd opgericht om de terugkeer beter te begeleiden, red.) en de inspanningen van de gemeentebesturen zijn er grote stappen vooruit gezet. Niet het minst wat betreft het lokaliseren van ‘verdwenen’ uitgewezen asielzoekers. Roosemont: ‘De voorbije maanden hebben we veel mensen zonder papieren aangetroffen die we niet konden verwijderen omdat de gesloten centra vol zaten. Die achterstand moeten we dringend wegwerken.’

Toch gelooft Freddy Roosemont niet dat elke asielzoeker die niét vrijwillig terugkeert en niét opgesloten wordt, verdwijnt in de illegaliteit. ‘Ik geloof wel dat je twee, drie jaar kunt onderduiken in de illegaliteit, maar niet dat je dat 10 jaar volhoudt zonder dat je naam opduikt in een gemeente- of politiedossier. Ik ga ervan uit dat velen uiteindelijk toch vertrekken.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150929_01894215

Mening: Ik ben het eens met dit artikel. We kunnen er niet om heen dat er meer mensen zijn die asiel aanvragen. Er moeten niet alleen meer plaatsen voorzien worden voor diegenen die effectief in ons land mogen blijven, maar ook voor diegenen die gerepatrieerd moeten worden. Deze gesloten centra moeten ten volle benut worden zodat er niet te veel mensen in de illegaliteit terecht komen. Meneer Roosemont denkt dat niet elke afgewezen asielzoeker onderduikt, maar daar ben ik niet helemaal mee akkoord. Als mensen zo ver gedreven worden dat ze hun land ontvluchten, denk ik dat sommigen tot veel in staat zijn om toch in het land te blijven zonder dat hun naam ergens opduikt.