Inloggen

Bekijk de volledige versie : Groot-Brittannië legt rookverbod op in cel

I*te.VanHerreweghe
30th September 2015, 14:11
Vanaf januari 2016 mag in Britse gevangenissen niet meer gerookt worden. Dat heeft de Britse regering beslist.

De maatregel wordt geleidelijk ingevoerd: eerst zal hij toegepast worden in alle gevangenissen in Wales, in maart zijn vier gevangenissen in Engeland aan de beurt.

In maart besliste het Britse hooggerechtshof dat het rookverbod, dat in 2007 werd ingevoerd, ook geldt in de gevangenissen. Dat gebeurde na een klacht van een gedetineerde, die klaagde over de gevolgen voor zijn gezondheid.

Ongeveer 80 procent van de Britse gedetineerden rookt, zo blijkt uit een officiële studie. Om de overgang niet te bruusk te maken, wordt in sommige gevangenissen een elektronische sigaret aangeboden. Wie wenst te stoppen, kan hulp krijgen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150930_01895039

Mijn mening: Ik begrijp dat het Britse gerechtshof deze maatregel treft. De gezondheid van gevangen moet gegarandeerd worden in gevangenissen. Toch stel ik mezelf de vraag in hoeverre dit een verantwoorde keuze is. Het gerechtshof verbied sigaretten in de hele gevangenis. Concreet betekent dit dat ook op buitenplaatsen niet gerookt mag worden. De gevangen worden verplicht om te stoppen of te kiezen voor de elektrische sigaret. Wat met de mogelijkheid tot eigen keuzes? En verantwoordelijkheid opnemen? Als gevangen respectvol met elkaar omgaan, houden ze rekening met de medebewoners en zouden ze dus hun sigaret buiten kunnen roken. Dit zou een ideale oplossing zijn tussen het verbod op roken en het huidige systeem.

Gertjan.s*els
30th September 2015, 22:43
Ik vind het wat absurd om gedetineerden zulke regels op te leggen, zelfs volkomen absurd als je de cijfers bekijkt van de rokers versus de niet-rokers.
Hiernaast ben ik zelf wel voorstander van een zo humaan mogelijk penitentiair systeem. Hierbij denk ik dat het voor ons soms moeilijk is om de levensomstandigheden en het gevoel van isolatie van deze mensen volledig te begrijpen. Ik vermoed dat voor een aantal onder hen het de kleine dingen des levens zijn die hun verblijf daar enigszins draagbaar maken.
Er moet uiteraard rekening gehouden worden met de niet-rokers maar ik vind het echter vrij ondemocratisch om simpelweg een totaalverbod door te voeren.

Ik denk trouwens dat de gedetineerde die klaagde over zijn gezondheid er ironisch genoeg slechter aan toe zal zijn wanneer de rokers zijn identiteit achterhalen.