PDA

Bekijk de volledige versie : NASA vindt vloeibaar water op Mars


Jens.W*uters
28th September 2015, 19:14
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bewijzen van vloeibaar water gevonden op Mars. Onderzoekers troffen vlekken aan die wijzen op water dat in de zomermaanden langs kliffen en kratermuren naar beneden stroomt.

Die ontdekking verhoogt de kansen dat er ook op de rode planeet een vorm van leven aanwezig is. De waterstromen kunnen ruimtevaartorganisaties ook tonen waar de meeste kans bestaat om dat mogelijke leven terug te vinden.

De straaltjes laten lange, donkere plekken achter op de ondergrond, die tot 100 meter lang kunnen worden in de warme maanden, om vervolgens op te drogen als de grondtemperatuur daalt. De acht deskundigen publiceerden de ontdekking in het vaktijdschrift Nature Geoscience.

De wetenschappers kwamen tot de ontdekking door de vondst van gehydrateerd zout op vier verschillende plaatsen op de planeet. Dat zout verlaagt de temperatuur waarop water bevriest en vermindert de verdamping ervan. Zo kan water soms toch vloeibaar blijven, ondanks de erg lage temperaturen op de planeet. De stromen verschijnen enkel wanneer de grondtemperatuur stijgt boven -23° Celsius.

De onderzoekers tasten nog in het duister over waar het water vandaan komt, maar het zou kunnen opstijgen uit ondergronds ijs of zoute grondwaterlagen, of condens uit de dunne atmosfeer van Mars. Verder onderzoek moet dat uitwijzen.

"Er is nu vloeibaar water op de oppervlakte van Mars", stelt Michael Meyer, het hoofd van het Marsonderzoek bij NASA, aan the Guardian. "We vermoeden dat het op zijn minst mogelijk is om nu een bewoonbare omgeving te hebben."

De waterstromen kunnen ruimtevaartorganisaties wijzen op landingsplaatsen voor toekomstige bemande ruimtevaartmissies, waar water verzameld kan worden uit een natuurlijke bron.

"De aanwezigheid van water zou de aanleiding kunnen zijn om snel mensen naar Mars te sturen'', zegt ook Dou McCoustin, voormalig directeur van het verkenningsprogramma op Mars tegen Boston Herald. "Stromend water zal enorme gevolgen hebben voor de mogelijkheid van leven op Mars."

Lujendra Ojha, één van de sprekers van NASA, stuitte al in 2011 tijdens haar onderzoek op aanwijzingen van water op Mars. Marsverkenner Curiosity heeft in maart 2013 ook aanwijzingen gevonden voor de aanwezigheid van stromend water. Metingen toonden aan dat gedurende de avond in de bovenste vijf centimeter van de bodem een soort zoutlaag ontstaat, die in de ochtend weer verdampte. Wetenschappers waren toen nog van mening dat er te weinig water aanwezig was en dat de temperaturen te laag liggen.

Ook enkele van de vroegste missies naar Mars toonden al aan dat er in het verleden water was op de planeet. Foto's die in de jaren 70 doorgestuurd werden naar Aarde toonden een oppervlak doorkruist door opgedroogde rivieren en vlakten die ooit onder grote meren moeten gelegen hebben.

Eerder dit jaar publiceerde NASA ook al bewijzen van een oceaan die in een ver verleden de helft van het noordelijk halfrond bedekt kan hebben. Die bevatte meer water dan de Noordelijke IJszee op onze planeet.

Bron: HLN, (28 september 2015). "NASA vindt vloeibaar water op Mars." Geraadpleegd op 28 september 2015, via http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2470636/2015/09/28/NASA-vindt-vloeibaar-water-op-Mars.dhtml

Mening:
Na jarenlang onderzoek ben ik blij dat men eindelijk heeft kunnen vaststellen dat er op Mars vloeibaar water aanwezig is. Ik vind het dan ook belangrijk dat wetenschappers zich bezighouden met de vraag of dit water het leven op de planeet mogelijk zou maken. Ik steun het project om binnen enkele jaren mensen naar Mars te sturen volledig, aangezien het belangrijk is om te weten te komen hoe de mens op een andere planeet als de Aarde zal gedijen, in het geval dat leven op Mars noodzakelijk zou worden omdat onze planeet het binnen een x-aantal jaren misschien niet meer aankan.

Ann.Cornelis
28th September 2015, 19:20
De wetenschappelijke vooruitgang staat niet stil en verbluft menig mens keer op keer. Toen ik het bovenstaande artikel las op de site van de Standaard was ik dan ook geïntrigeerd. Onlangs had ik al gelezen dat er door wind -en dus de verplaatsing van lucht met een bepaalde temperatuur - er meer kans is op leven op andere planeten dan we initieel dachten. Nu hebben wetenschappers ontdekt dat er water is op Mars. Of dat dat er op wijst dat er leven is op Mars betwijfel ik, maar het is alleszins een grote ontdekking en een stap vooruit op vlak van het verkennen van het universum waarin wij leven.