PDA

Bekijk de volledige versie : Elke mens heeft zijn unieke bacteriënwolk


e*len.brosens
24th September 2015, 19:27
Elke mens heeft zijn unieke bacteriënwolk

Nieuw onderzoek ontdekt 'microbiologische vingerafdruk' die we altijd en overal meedragen

EWOUD CEULEMANS - 24-09-15, 06.00u

Iedereen wordt omringd door zijn eigen persoonlijke wolk van bacteriën. Meer zelfs: iedereen wordt ook omgeven door de bacteriën van anderen. Een weerzinwekkende vaststelling, of een ontdekking met toekomstmogelijkheden?

'We zijn wandelende dierentuinen van bacteriën. Ze maken deel uit van onze natuurlijke flora'
Herman Goossens, Universitair Ziekenhuis Antwerpen

U leeft voortdurend in uw eigen aura van bacteriën. Én in die van de mensen rondom u. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Oregon deze week in het wetenschappelijke tijdschrift PeerJ, nadat ze de luchtsamenstelling in een gesloten ruimte met elf proefpersonen onderzochten. De resultaten waren opmerkelijk: iedereen draagt een 'persoonlijke' wolk van micro-organismen - lees: bacteriën, schimmels en virussen - met zich mee. En verspreidt die op alle plaatsen waar hij of zij komt, en bij de mensen die hij of zij tegenkomen.

'Microbiome' is de wetenschappelijke term die de onderzoekers gebruiken om die bacteriënwolk te benoemen, waarvan de samenstelling per persoon verschilt. Dat we bacteriën achterlaten op voorwerpen of personen die we aanraken, was al langer geweten. "Maar we wilden weten of we die bacteriën ook door de lucht rond ons verspreiden", verklaart onderzoeker James Meadow.

Cocktail
Dat bleek, verrassend genoeg, dus ook het geval te zijn. Door DNA van de bacteriën in de luchtsamenstelling te analyseren, konden de onderzoekers verschillende wolken van bacteriën onderscheiden. Dat komt doordat de hoeveelheid bacteriën die wordt afgescheiden verschilt per persoon - "afhankelijk van hoe vaak je je krabt of beweegt", in de woorden van Meadow - maar ook omdat de samenstelling van de bacteriënwolk verschilt per persoon. "We hebben elk onze eigen cocktail van bacteriën", legt Meadow uit. "Het zijn heel subtiele verschillen, maar ze zijn er wel."

Al is het nodig om ook enige scepsis te bewaren ten opzichte van het onderzoek. "Microbio-onderzoeken werken vaak met heel kleine reeksen aan proefpersonen, wat ook nu het geval is", legt dokter Herman Goossens (UZA) uit. "Bovendien is nog niet duidelijk hoe stabiel en reproduceerbaar het onderzoek is. Als er zo veel ruimte voor interpretatie is, moet je voorzichtig zijn met conclusies." Maar het resultaat is op zijn minst opmerkelijk.

Toekomstmuziek
Is dat echt zo weerzinwekkend als het klinkt en moet iedereen wat vaker onder de douche gaan staan? Of moeten we ons vooral niet al te veel zorgen maken? De elf deelnemers worden in de publicatie omschreven als 'gezonde vrijwilligers tussen de twintig en de veertig jaar'. En aangezien ze alle elf een hoop bacteriën en schimmels met zich meezeulden, lijkt de microbiome gewoon een heel natuurlijk verschijnsel te zijn. "We zijn wandelende dierentuinen van bacteriën", aldus Goossens. "Een volwassen persoon zeult 1 tot 1,2 kilogram aan zulke organismen mee. Ze maken deel uit van onze natuurlijke flora."

Maar wat meer is: het onderzoek van Meadow en co. zou ook heel wat mogelijkheden bieden voor de toekomst. Omdat de bacteriënwolk, net zoals een vingerafdruk, voor elke persoon uniek is, zou het mogelijk zijn om op die manier iemands identiteit te bepalen. En te onderzoeken of iemand zich op een bepaalde plaats heeft bevonden. Al is dat voorlopig nog toekomstmuziek, omdat er met veel andere factoren rekening moet worden gehouden. "De omgeving zelf beïnvloedt zo'n onderzoek ook. Je moet eerst zorgvuldig weten wat de bacteriënsamenstelling van zo'n plaats is, vooraleer je kunt weten wie daar aanwezig is geweest."

Bovendien is ook nog niet helemaal duidelijk hoe stabiel onze bacteriënwolken zijn en in welke mate ze veranderen door de jaren heen. "Dat is iets dat men verder moet onderzoeken", aldus Goossens. Maar we weten wel al dat je microbio-wolk zich aanpast aan die van de mensen met wie je veel tijd doorbrengt. En zo geven die kleine organismen veel meer persoonlijke informatie weg dan u zou durven vermoeden.

Bron:
http://www.demorgen.be/wetenschap/elke-mens-heeft-zijn-unieke-bacterienwolk-a2465582/

Mening:
Toen ik vanmorgen de krant openvouwde en de titel van dit artikel las, was ik best wel nieuwsgierig naar de inhoud. Zoals de auteur zegt, het idee is een beetje weerzinwekkend. Net of de mens, ook al leeft hij hygiënisch, een grote vervuiler is.

Natuurlijk ben ik geen wetenschapper, maar ik ga er vanuit dat onze bacteriënwolken niet stabiel zijn en dat ze, zoals hierboven vermeld, misschien veranderen met het ouder worden, met het veranderen van locatie…
Daarom ben ik van mening dat we de individuele bacteriënwolk niet kunnen beschouwen als een biologische handtekening. Het zou logisch zijn dat onze ‘wolk’ voortdurend verandert, net zoals de bacteriën in ons lichaam. Denk maar aan hoe de bacteriën in onze darmen veranderen wanneer we onze eetgewoonten aanpassen. Vele westerlingen hebben bijvoorbeeld darmklachten in Zuiderse landen, in Afrikaanse landen… Bovendien denk ik dat, wanneer een groot aantal mensen bij elkaar zijn die dan ook nog eens vaak veranderen van locatie, de mix van bacteriën te groot is om te spreken van een speciale, onveranderde bacteriënwolk. Bijgevolg denk ik dat het moeilijk zal zijn om op deze manier iemand te identificeren of op te sporen.
Dat neemt ongetwijfeld niet weg dat ieder mens waarschijnlijk unieke bacteriën met zich meedraagt. Ik ben in ieder geval benieuwd naar het vervolg van dit onderzoek!