PDA

Bekijk de volledige versie : Zaadcellen in vitro: hoop voor duizenden onvruchtbare mannen


Sofie.DeWolf
17th September 2015, 21:30
Zaadcellen in vitro: hoop voor duizenden onvruchtbare mannen

Franse vorsers zijn erin geslaagd spermacellen in vitro te kweken op basis van stamcellen uit teelballen. Volgens de wetenschappers gaat het om een wereldprimeur, die over enkele jaren een revolutie kan betekenen in de behandeling van onvruchtbaarheid bij mannen.
Het biotechnologiebedrijf Kallistem, met zetel in Lyon, onthulde zijn vondst al in mei. Vandaag gaf het details vrij van zijn werk, dit keer met de borg van het nationale onderzoekscentrum CNRS (Centre national de la recherche scientifique). Sinds het voorjaar is het proces immers in een stroomversnelling geraakt: de onderzoekers hebben een octrooi aangevraagd en het resultaat van hun onderzoek in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd.
De teams van Kallistem zijn erin geslaagd in vitro spermatozoïden te maken van de rat, de aap en de mens. Er was twintig jaar onderzoek nodig om stamcellen van testikels kunstmatig te kunnen omzetten in spermatozoïden.
En het resultaat is er. "Spermatogenese is een van de meest ingewikkelde mechanismen vanuit fysiologisch oogpunt, aangezien het proces 72 dagen duurt", aldus de initiatiefnemers van het project, Philippe Durand, gewezen onderzoeksdirecteur bij het onderzoeksinstituut Inra, en Marie-Hélène Perrard, onderzoekster bij CNRS.
De techniek zou "30 à 50 procent" van de onvruchtbaarheidsproblemen bij mannen kunnen oplossen, legde Durand uit. Dat is echter nog niet voor meteen. De klinische proeven zouden pas over drie à vijf jaar beginnen, voegde hij eraan toe.

Bron: http://www.demorgen.be/lifestyle/zaadcellen-in-vitro-hoop-voor-duizenden-onvruchtbare-mannen-a2459143/
Datum: 17/09/2015 om 18u34

Mening

Dit is goed nieuws voor onvruchtbare mannen die toch graag een biologisch eigen kind hebben. Dit is goed voor de psychische gezondheid van de man en zijn relatie. De man zal sowieso gelukkiger zijn met een biologisch eigen kind dan met een kind van een andere man (maar zal het niet altijd zeggen tegen zijn vrouw). Het geeft altijd een ander gevoel! Latere discussies met het kind tijdens de puberteit over de ‘echte’ vader van het kind worden vermeden en een eigen kind zal er ook voor zorgen dat het gezin hechter zal worden. Allemaal positieve aspecten dus. Het enige dat mij zorgen baart is het kostenplaatje. Het is een langdurig en ingewikkeld proces en ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dit kan financieren. Ik sta 100% positief tegenover dit nieuws, maar ik hoop dat mannen die hiervoor kiezen ook kunnen rekenen op financiële hulp. Anders lijkt het mij onbetaalbaar.

Shanice V*n Gorp
22nd September 2015, 13:00
Enerzijds vind ik het goed nieuws dat men zo ver komt in de medische wereld. Elke vooruitgang is hiervoor van belang. Zelf wil ik later ook een kind, toch zou ik niet overgaan tot in-vitro en dergelijke. Wanneer het niet lukt op de natuurlijke manier lukt overweeg ik enkel adoptie. Naar mijn mening zijn er al genoeg kinderen die een kans verdienen en die deze kansen niet kunnen krijgen bij hun biologische ouders. Verder heb ik mijn twijfels over de 'sterkte' van proefbuiskinderen. Ik denk hierbij aan een onderwerp dat we ooit zagen bij natuurwetenschappen, namelijk: survival of the fittest. Steeds meer baby's die vroeger niet overleefd zouden hebben, worden er nu steeds vaker doorgehaald. Volgens de biologische theorie die ik ooit leerde verzwakt dit het menselijk ras enorm. Ik geloof in deze theorie omdat er ook steeds meer allergieën en dergelijke voorkomen.