PDA

Bekijk de volledige versie : Vluchtelingen naar gastgezinnen?


Sofie.DeWolf
23rd August 2015, 17:07
Vluchtelingenwerk Vlaanderen wil overleg over opvang in gastgezinnen

Vluchtelingenwerk Vlaanderen wil met de staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken overleggen over de opvang van erkende vluchtelingen in gastgezinnen. Dat is zondag vernomen bij directeur Els Keytsman van Vluchtelingenwerk Vlaanderen. De organisatie ziet ook een grotere solidariteit bij de Vlamingen.
'We merken dat er meer aanbod is van particulieren voor de opvang van asielzoekers', aldus Keytsman. 'Die solidariteit is hartverwarmend.' Zij wijst ook naar verschillende privé-initiatieven op bijvoorbeeld sociaalnetwerksite Facebook. 'Dat is een mooie kans voor de staatssecretaris en de asielinstanties om daarop in te spelen', klinkt het.
Keytsman raadt particulieren die willen bijdragen, aan eens bij bijvoorbeeld de plaatselijke OCMW of opvangcentra te luisteren. Zo zijn er verschillende OCMW’s die vrijwilligers kunnen gebruiken. Daarnaast staat op de website van Vluchtelingenwerk Vlaanderen meer informatie over hoe particulieren kunnen helpen.
De organisatie wil ook overleg met Francken, over de opvang van erkende vluchtelingen in gastgezinnen, maar ook over de besparingen en hoe Vluchtelingenwerk Vlaanderen kan bijdragen om de asielcrisis aan te pakken. 'We willen niemand op straat', aldus Keytsman. 'We willen deel uitmaken van de oplossing.' Een precieze datum voor dat overleg is er nog niet.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150823_01830064
Datum: 23/08/2015 om 13u16

Mening

Persoonlijk vind ik dit een goed idee. Er heerst een groot probleem in verband met de opvang van de vluchtelingenstroom in België. Het is goed dat er alternatieven gezocht worden, zodat de erkende vluchtelingen niet op straat terecht komen. Ik denk dat dit zowel voor het gastgezin als voor de vluchtelingen in kwestie positief kan zijn. Vluchtelingen zullen sowieso blij zijn dat ze ergens kunnen verblijven. Gastgezinnen kunnen op zoek zijn naar sociale contacten en geïnteresseerd zijn in andere culturen, gezinnen die vroeger naar België zijn gekomen als vluchteling kunnen zich emotioneel geraakt voelen … . Allemaal redenen om ervoor te kiezen om jezelf kandidaat te stellen als gastgezin. Nu vraag ik mij wel af of iedereen geschikt is om zich op te stellen als gastgezin. Gezinnen willen misschien heel graag helpen, maar kunnen het niet of het is te gevaarlijk voor de vluchtelingen zelf (denk maar aan gastgezinnen met slechte bedoelingen!). Ik vind het goed dat er in het artikel eveneens een link vermeld staat waar mensen meer informatie kunnen vinden en opvragen.