Inloggen

Bekijk de volledige versie : Ultramoderne school zonder krijtbord net op tijd klaar voor nieuwe schooljaar

Jorn.S*oops
20th August 2015, 13:20
Ultramoderne school zonder krijtbord net op tijd klaar voor nieuwe schooljaar

ARENDONK - De leerlingen van het Sint-Claracollege in Arendonk nemen straks op 1 september hun intrek in een ultramoderne nieuwbouw. Het is een echte ‘school van de toekomst’. In geen enkel klaslokaal hangt er nog een aloud krijtbord.

Dag en nacht hebben bouwvakkers de voorbije maanden gewerkt om de nieuwe school tijdig klaar te krijgen, ook in de weekends en tijdens het bouwverlof. “Een winkel kan desnoods een week later open gaan, maar een school heeft geen flexibele openingstijden. Wij moeten en zullen starten op 1 september”, zegt directeur Willy Brion.

Komende dinsdag, bij de start van het nieuwe schooljaar, gaan de collegestudenten hun ogen wellicht wijd opentrekken, want dan komen ze ineens terecht in een hypermodern schoolgebouw, boordevol technische en architectonische snufjes. De splinternieuwe campus is zesduizend vierkante meter groot, biedt plaats aan duizend leerlingen en bevat 32 ‘polyvalente klaslokalen’.

In de nieuwe school heeft geen enkele klas nog een traditioneel krijtbord. “Overal hangen er touchscreens, digitale schoolborden die je met een simpele vingertoets kan bedienen. We hebben ook aparte talen- en wetenschapslokalen, leereilanden en zelfs een groot auditorium voor tweehonderd personen.”

Bron: GVA, 20/08/15, http://www.gva.be/cnt/bleme_01824504/ultramoderne-school-zonder-krijtbord-net-op-tijd-klaar-voor-nieuwe-schooljaar

Eigen mening: Ik vind het goed nieuws dat de overheid veel geïnvesteerd heeft om scholen in een nieuw, modern jasje te steken. Op deze manier zullen de lessen wellicht efficiënter kunnen verlopen. In verband met de opleiding tot leerkracht hoop ik op betere trainingen met deze nieuwe borden. Zelf heb ik mijn eerste stagelessen met een beamer en een krijtbord kunnen afronden, maar van mijn medestudenten heb ik gehoord dat zij vaak nog moeilijkheden hadden met de borden. Desondanks de training op het digibord voor het vak ICT. In de krant staat het volledige artikel. Daarin staat dat de collegedirecteur zijn leerlingen binnenkort allemaal met laptop en iPad ziet. Wifi is overal beschikbaar en ook oplaadpunten voor deze apparaten zijn er voldoende. Hopelijk worden hier niet te veel problemen mee verwacht. Als je weet dat kinderen hun gsm gebruiken wanneer deze eigenlijk verboden is, hoop ik dat dit niet zal verergeren.

M*rel.Marissen
26th August 2015, 20:19
[QUOTE=Jorn.S*oops]Ultramoderne school zonder krijtbord net op tijd klaar voor nieuwe schooljaar

ARENDONK - De leerlingen van het Sint-Claracollege in Arendonk nemen straks op 1 september hun intrek in een ultramoderne nieuwbouw. Het is een echte ‘school van de toekomst’. In geen enkel klaslokaal hangt er nog een aloud krijtbord.

Dag en nacht hebben bouwvakkers de voorbije maanden gewerkt om de nieuwe school tijdig klaar te krijgen, ook in de weekends en tijdens het bouwverlof. “Een winkel kan desnoods een week later open gaan, maar een school heeft geen flexibele openingstijden. Wij moeten en zullen starten op 1 september”, zegt directeur Willy Brion.

Komende dinsdag, bij de start van het nieuwe schooljaar, gaan de collegestudenten hun ogen wellicht wijd opentrekken, want dan komen ze ineens terecht in een hypermodern schoolgebouw, boordevol technische en architectonische snufjes. De splinternieuwe campus is zesduizend vierkante meter groot, biedt plaats aan duizend leerlingen en bevat 32 ‘polyvalente klaslokalen’.

In de nieuwe school heeft geen enkele klas nog een traditioneel krijtbord. “Overal hangen er touchscreens, digitale schoolborden die je met een simpele vingertoets kan bedienen. We hebben ook aparte talen- en wetenschapslokalen, leereilanden en zelfs een groot auditorium voor tweehonderd personen.”

Bron: GVA, 20/08/15, http://www.gva.be/cnt/bleme_01824504/ultramoderne-school-zonder-krijtbord-net-op-tijd-klaar-voor-nieuwe-schooljaar

Eigen mening: Ik vind het goed nieuws dat de overheid veel geïnvesteerd heeft om scholen in een nieuw, modern jasje te steken. Op deze manier zullen de lessen wellicht efficiënter kunnen verlopen. In verband met de opleiding tot leerkracht hoop ik op betere trainingen met deze nieuwe borden. Zelf heb ik mijn eerste stagelessen met een beamer en een krijtbord kunnen afronden, maar van mijn medestudenten heb ik gehoord dat zij vaak nog moeilijkheden hadden met de borden. Desondanks de training op het digibord voor het vak ICT. In de krant staat het volledige artikel. Daarin staat dat de collegedirecteur zijn leerlingen binnenkort allemaal met laptop en iPad ziet. Wifi is overal beschikbaar en ook oplaadpunten voor deze apparaten zijn er voldoende. Hopelijk worden hier niet te veel problemen mee verwacht. Als je weet dat kinderen hun gsm gebruiken wanneer deze eigenlijk verboden is, hoop ik dat dit niet zal verergeren.[/QUOTE]

Zelf geef ik eigenlijk wel nog graag les met de traditionele borden. In de lagere school heb ik les moeten geven met een smartbord, maar voor snel een schema op bord te zetten vind ik een krijtbord toch gemakkelijker, want dit kan je bijhouden, terwijl je op een smartbord dit moet "wegvegen" om verder te gaan. Wel denk ik dat smartborden heel wat voordelen hebben ook, daarom zou ik persoonlijk eerder gaan voor de combinatie van de twee.
Deze borden zullen sowieso meer en meer gaan voorkomen op scholen, dus denk ik dat er binnen de lerarenopleidingen wel meer aandacht mag zijn voor het gebruik ervan zodat leerkrachten hier vlot mee weg zijn.
Bij het gebruik van iPads en gsms in de klas heb ik mijn vraagtekens. Ik vrees ervoor dat er heel wat meer leerlingen gaan zijn die met andere dingen bezig zijn dan de les door de beschikbaarheid van verschillende apps en eventueel zelfs internet.