PDA

Bekijk de volledige versie : Bootvluchtelingen worden aangevallen op zee’


Celine.G*igorieff
16th August 2015, 21:12
Bootvluchtelingen worden aangevallen op zee’

Elke dag komen opblaasbare bootjes toe op het eiland Kos
De humanitaire organisatie Artsen Zonder Grenzen (AZG) maakt zich zorgen over de beweringen van bootvluchtelingen dat ze tijdens hun overtocht naar het Griekse eiland Kos werden aangevallen op zee.

Verscheidene vluchtelingen uit Syrië en Irak die de afgelopen weken zijn aangekomen op het Griekse eiland Kos beweren dat gemaskerde en gewapende mannen hen hebben aangevallen op zee, in een poging om hun overtocht te verstoren door hun benzine en zelfs motors te stelen.

‘Grote mannen, gewapend en het gezicht verborgen, hebben onze boot geperforeerd en onze motor in het water gegooid’, luidt de getuigenis van Ahmad Yousef, een 40-jarige Irakees, bij wie een eerdere poging om het eiland te bereiken aldus mislukte.

‘We hebben genoeg verhalen gehoord om ons zorgen te maken’, vertelde AZG-medewerkster Constance Theisen zaterdag aan persagentschap AFP. Zulke beweringen zouden al sinds juli opduiken.

In enkele verklaringen wordt met een beschuldigende vinger naar de Griekse kustwacht gewezen, maar die ontkent met klem de beweringen dat ze de bootvluchtelingen op deze manier zouden willen afschrikken.

Begin deze maand kondigden de autoriteiten nog de arrestatie aan van drie Griekse mannen op het eiland Samos, die ervan werden verdacht om migranten op zee lastig te vallen. Bij een huiszoeking zouden naast enkele motors en benzine, ook vermomming zoals de uniformen van de kustwacht gevonden zijn.

Ook Stella Nanou, woordvoerster van het VN-commissariaat voor de vluchtelingen UNHCR bevestigde aan AFP dat zulke verhalen hen ook bereikt hebben, maar dat ze voorlopig niet konden worden bevestigd.

Bron: De Standaard (16/08/2015)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150815_01819536

Mijn mening: Ik vind het zeer erg dat deze vluchtelingencrisis zo moet verlopen. Deze mensen willen enkel een beter leven en willen dit in Europa vinden, Griekenland is nu eenmaal het makkelijkst te bereiken. Ik vraag me af waarom mensen deze vluchtelingen proberen te verstoren. Als die misdadigers ooit zouden moeten vluchten, zouden zij toch ook niet willen dat andere mensen hun reis naar een beter leven verstoord zou worden. Ik vind dat men iedereen met respect moet behandelen, ook vluchtelingen.

Sofie.DeWolf
17th August 2015, 11:51
De mening van Celine kan ik zeker begrijpen, maar ik begrijp de aanvallers ook wel. Het is ethisch niet verantwoord dat vluchtelingen aangevallen worden op zee. Ze hebben al een lange reis achter de rug omdat ze een beter leven willen dan ze nu hebben. Ze willen hun kinderen een betere toekomst geven (zoals elke ouder zou willen!). Vooral voor de kinderen vind ik dit heel erg, ze hebben nog maar amper geleefd en anderen willen hen geen goede toekomst gunnen. Deze mensen hebben niets verkeerd gedaan.
Langs de andere kant zorgt dit voor overbevolking en financiële crisissen bij ons. Deze mensen werken niet en leven van een uitkering, waardoor mensen uit Europa zelf geen uitkeringen meer kunnen krijgen (want het geld is op). Daarom begrijp ik dat mensen uit Europa zelf hun eigen familie willen beschermen en de stormloop aan vluchtelingen willen remmen.