PDA

Bekijk de volledige versie : Het 'nieuwe' Suezkanaal gaat open


Barst
6th August 2015, 13:16
Het 'nieuwe' Suezkanaal gaat open


Vandaag neemt Egypte officieel het nieuwe Suezkanaal in gebruik. De Belgische baggeraars Jan De Nul en Deme speelden een hoofdrol in het huzarenwerk.


1. Wat is het Suezkanaal ook al weer?

Het Suezkanaal is één van de belangrijkse waterwegen ter wereld. Het kanaal ligt in Egypte en verbindt de Middellandse Zee met de Rode Zee. Daardoor kunnen schepen rechtstreeks van Europa naar Azië varen en moeten ze niet meer het hele eind rond het Afrikaans continent. Het kanaal is 163 kilometer lang en loopt van Port Said in het noorden naar Suez, de stad aan de Rode Zee dat zijn naam aan het kanaal gaf.

Het oorspronkelijke Suezkanaal werd op tien jaar tijd gegraven en ging open in 1869. Sindsdien werd het kanaal regelmatig verbreed en verdiept. Opmerkelijk is dat er geen enkele sluis op de waterweg zit. Tot voor de werken konden er gemiddeld 50 schepen per dag door in drie konvooien. De reistijd ligt tussen de 12 en 16 uur.


2. Is er dan een nieuw kanaal gegraven?

Ja en nee. De werken aan het Suezkanaal bestaan eigenlijk uit drie grote delen. Tijdens de jongste werken werd een deel van het kanaal over 35 kilometer ‘ontdubbeld’ door de aanleg van een nieuwe waterweg die evenwijdig loopt met de huidige. Tegelijk werden enkele bestaande delen van het kanaal verdiept en verbreed.

Het 'vernieuwde' Suezkanaal moet de capaciteit van de vaarroute tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee verdubbelen van 49 naar 97 schepen per dag, en ook de vaar- en wachtttijd inkorten.


3. Waarom is het kanaal zo belangrijk voor Egypte?

De vernieuwing van het Suezkanaal is een topprioriteit voor de Egyptische overheid. Met het project wil president Abdul Fattah al-Sisi de Egyptische economie een boost geven. Economisch gaat het immers bergaf met het land, ook al omdat het toerisme een flinke deuk heeft gekregen door de politieke onrust.

Een breder en dieper kanaal moet nu meer geld in het laadje brengen. Egypte hoopt dat de exploitatie-inkomsten zullen stijgen van 5 miljard dollar naar 13,5 miljard dollar in 2023. Bovendien komen er ook voor 76.000 vierkante kilometer nieuwe bedrijfsterreinen langs het kanaal.


4. Waarom kregen de Belgen zo'n groot deel van de koek?

Ons land heeft heel wat knowhow als het om baggertechnologie gaat. Met Jan De Nul en Deme hebben we twee wereldspelers in huis en beiden kregen dan ook een belangrijke rol in het project.

Jan De Nul was een van de vier baggergroepen die meehielp bij de aanleg van een nieuwe waterweg (de 'ontdubbeling') die evenwijdig loopt met de huidige. Deme was een van de twee uitverkorenen om bestaande delen van het kanaal te verdiepen en verbreden.

‘Het is een erg uniek project door de inzet van zoveel baggerschepen op zo’n korte termijn’, zei Deme-regiomanager Frank Jeuniaux voor de start van de werken in 2014. Maar de deadline van augustus 2015 werd gehaald. En dat loont: van de ruim 1,6 miljard euro werken ging een kleine 40 procent van de baggerorders naar Jan De Nul en Deme.


DS, 06-08-2015