PDA

Bekijk de volledige versie : Wat gebeurt er als u overschakelt op biologisch geteelde voeding?


Lore.P*eters
20th May 2015, 13:51
Aan de voordelen van biologisch voeding en de nadelen van bespoten groenten en fruit zijn al tal van studies gewijd. Maar wat zijn de gevolgen voor uw lichaam als u volledig overschakelt op biologisch geteelde voeding? Een Zweeds gezin waagde zich drie weken lang aan een experiment. Dit is wat er gebeurde.

Het experiment is een initiatief van het Zweedse reclamebureau Forsman & Bodenfors en supermarktketen Coop en werd uitgevoerd met de hulp van het Svenska Miliöinstitutet (IVL). Tijdens de eerste week van het onderzoek hield het gezin Palmberg - papa Mats, mama Anette, dochters Vendela en Evelina en zoontje Charlie - zijn normale niet-biologische eetgewoonten aan.

Het IVL onderzocht elke dag hun urinestalen op twaalf geselecteerde pesticiden. Alvorens de Palmbergs de switch naar biologisch voeding maakten, bleken acht van die twaalf pesticiden aanwezig in hun lichaam.

Daarna schakelde het gezin twee weken lang over op een honderd procent organische voeding. Nieuwe urinestalen werden genomen, en na amper twee dagen waren bijna alle pesticiden verdwenen.

De resultaten van het experiment zijn na te lezen in het rapport The Human Exposure to Pesticides from Food. De hoeveelheid chemische stoffen die bij aanvang van het experiment gevonden werd, situeert zich binnen de aanvaarde dagelijkse inname en wordt niet als schadelijk geacht. Elk van deze stoffen werd na wetenschappelijk onderzoek veilig bevonden op een bepaald niveau.

Twintig tot veertig procent meer antioxidanten

Wat echter nog niet onderzocht is, is hoe al deze stoffen reageren in combinatie met elkaar. "Hoewel het onwaarschijnlijk is dat een enkele substantie een gezondheidsrisico zou stellen voor mensen, is er een mogelijkheid dat chemische stoffen met elkaar reageren en een sterker of zwakker effect hebben", stelt de studie.

Onderzoek naar de effecten van deze stoffen op ons lichaam en onze gezondheid is nog lopend. Los daarvan toonden eerdere studies al aan dat organisch geteelde groenten en fruit een heilzaam effect hebben. Vorig jaar wees een studie in het vakblad British Journal of Nutrition bijvoorbeeld uit dat ze twintig tot veertig procent meer antioxidanten bevatten dan bespoten exemplaren.

Bron: De Morgen, 20/05/2015 http://www.demorgen.be/wetenschap/wat-gebeurt-er-als-u-overschakelt-op-biologisch-geteelde-voeding-a2330009/

Mening: Ik denk dat het allemaal zowat zijn voordelen en nadelen heeft. Biologische voeding is volgens mij wel echt gezonder, maar niet alles kan biologisch worden geteeld. Er zal altijd voeding blijven bestaan dat gespoten wordt, of je het nu wil of niet. Biologische voeding is ook een beetje duurder, maar dat moet ervoor over hebben om gezond te zijn, denk ik dan. Ik kijk in de supermarkt eigenlijk nooit of mijn product biologisch is of niet. Ook als ik de keuze heb tussen de twee, neem ik meestal het niet-biologische product, waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien moeten we allemaal wat meer biologische voeding eten, maar volledig overschakelen zal niemand doen en het is ook niet echt haalbaar om iedereen biologisch te laten eten.