PDA

Bekijk de volledige versie : Protest tegen Shell met ‘sHell No’


J*ppe.Nicolai
17th May 2015, 10:22
In de haven van Seattle, in het noordwesten van de VS, hebben honderden mensen geprotesteerd tegen plannen van oliemaatschappij Shell om te boren in het Noordpoolgebied. Dat melden lokale media.

Een van de boorplatforms van Shell ligt op dit ogenblik in de haven van Seattle. Eerder deze maand gaf president Barack Obama toestemming aan Shell om boringen aan te vatten in het Arctische gebied en het concern wil Seattle als uitvalsbasis gebruiken voor de activiteiten in het poolgebied.

De manifestanten zijn met kajaks, kano’s, zeilbootjes en zelfs een boot op zonne-energie Elliott Bay opgevaren, waar het gigantische platform aangemeerd ligt. Ze roepen leuzen tegen de oliemaatschappij en ze hebben een spandoek ontvouwd, waarop te lezen staat: ‘sHell No. Seattle loves the Arctic’.

Het boorplatform, 94 meter hoog, kwam donderdag aan in de haven. Ook toen was er protest van milieuactivisten, burgers en lokale bestuurders. Een tweede platform is onderweg.

Bron: De Standaard
Datum: 17 mei 2015

Mening:
Shell heeft bij mij geen blanco reputatie. Na al de verhalen die ik gehoord en gelezen heb over Nigeria, waar vervuiling en uitbuiting schering en inslag was, bekijk ik elke actie van Shell met argwaan. Olie is een eindig product, waardoor de oliegiganten steeds op zoek zijn naar nieuwe plaatsen om boringen uit te voeren. Deze plaatsen worden steeds onherbergzamer, zoals nu de Noordpool. Zolang we afhankelijk zijn van deze niet-hernieuwbare energiebronnen, zullen er nieuwe boringen plaatsvinden. Dit is slecht nieuws voor de natuur in deze omgevingen. We moeten volgens mij dus blijven inzetten op natuurlijke energiebronnen (wind, water, zon...) en zo binnen een bepaalde tijd deze vervuilende energiebronnen overbodig maken.