Barst
17th November 2004, 02:58
Eén op vijf reclameboodschappen is misleidend
Eén op vijf reclameboodschappen geeft foutieve informatie en zeven op tien wetenschappelijk geïnspireerde reclames zijn misleidend. De boodschappen creëren meestal een verkeerde wetenschappelijke indruk van het product, laten informatie weg of geven een misleidende voorstelling van de werking ervan.
Dat blijkt uit het onderzoek van licentiate communicatiewetenschappen aan de VUB Martine Taelman. Voor haar eindverhandeling analyseerde Taelman tussen 12 januari en 7 maart 2004 282 reclameboodschappen. Daarvan kwamen er 55 uit tijdschriften (Dag Allemaal, Flair, Knack, P-Magazine, Humo, Weekend Knack, Libelle en Joepie), 227 boodschappen waren tv-spots (Vitaya, Kanaal 2, VTM en VT4).
In 165 boodschappen of 58 procent zaten wetenschappelijke verwijzingen -gemiddeld drie per spot. Eenentwintig procent van de wetenschappelijke reclames ging over voedingsmiddelen, 16 procent over was- en schoonmaakproducten, 38 procent over welnessproducten en 24 procent over geneesmiddelen.
Een aantal reclames gaf foutieve informatie, al dan niet in combinatie met correcte of misleidende wetenschap. "Zo vertelde een reclamespot voor waskrachtversterker dat het product 'actieve zuurstof' bevat die vlekken verwijdert. Wat de commercial er niet bij zei, is dat het product wél een bepaald percentage zuurstofbleekmiddel bevat dat het niet geschikt maakt voor stoffen als wol of zijde", schrijft Taelman.
Verder blijkt uit de studie dat sommige reclameboodschappen informatie bevatten waar nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. "Zo is het nooit bewezen dat een mondspray snurken kan tegengaan omdat het lypozomen bevat die weefseltrillingen tegengaan. Bovendien worden die lypozomen er volgens wetenschappers louter als verkoopsargument bijgehaald, omdat die niks zeggen over het middel."
Taelman stelde ook vast dat sommige beweringen van reclameboodschappen op zich niet fout zijn, maar wel de getoonde illustratie. "In een advertentie voor een zuivelproduct wordt gezegd dat het rijk is aan vitamine D en dat die vitamine helpt om calcium vast te hechten aan de beenderen. Dat klopt, maar de voorwaarde is wel dat ze samen met andere vitamines opgenomen wordt. Een verkeerde voorstelling van de feiten dus", besluit Taelman. (belga)
Weblog HLN, 16/11/04 15u40
Eén op vijf reclameboodschappen geeft foutieve informatie en zeven op tien wetenschappelijk geïnspireerde reclames zijn misleidend. De boodschappen creëren meestal een verkeerde wetenschappelijke indruk van het product, laten informatie weg of geven een misleidende voorstelling van de werking ervan.
Dat blijkt uit het onderzoek van licentiate communicatiewetenschappen aan de VUB Martine Taelman. Voor haar eindverhandeling analyseerde Taelman tussen 12 januari en 7 maart 2004 282 reclameboodschappen. Daarvan kwamen er 55 uit tijdschriften (Dag Allemaal, Flair, Knack, P-Magazine, Humo, Weekend Knack, Libelle en Joepie), 227 boodschappen waren tv-spots (Vitaya, Kanaal 2, VTM en VT4).
In 165 boodschappen of 58 procent zaten wetenschappelijke verwijzingen -gemiddeld drie per spot. Eenentwintig procent van de wetenschappelijke reclames ging over voedingsmiddelen, 16 procent over was- en schoonmaakproducten, 38 procent over welnessproducten en 24 procent over geneesmiddelen.
Een aantal reclames gaf foutieve informatie, al dan niet in combinatie met correcte of misleidende wetenschap. "Zo vertelde een reclamespot voor waskrachtversterker dat het product 'actieve zuurstof' bevat die vlekken verwijdert. Wat de commercial er niet bij zei, is dat het product wél een bepaald percentage zuurstofbleekmiddel bevat dat het niet geschikt maakt voor stoffen als wol of zijde", schrijft Taelman.
Verder blijkt uit de studie dat sommige reclameboodschappen informatie bevatten waar nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. "Zo is het nooit bewezen dat een mondspray snurken kan tegengaan omdat het lypozomen bevat die weefseltrillingen tegengaan. Bovendien worden die lypozomen er volgens wetenschappers louter als verkoopsargument bijgehaald, omdat die niks zeggen over het middel."
Taelman stelde ook vast dat sommige beweringen van reclameboodschappen op zich niet fout zijn, maar wel de getoonde illustratie. "In een advertentie voor een zuivelproduct wordt gezegd dat het rijk is aan vitamine D en dat die vitamine helpt om calcium vast te hechten aan de beenderen. Dat klopt, maar de voorwaarde is wel dat ze samen met andere vitamines opgenomen wordt. Een verkeerde voorstelling van de feiten dus", besluit Taelman. (belga)
Weblog HLN, 16/11/04 15u40