PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw geneesmiddel huidkanker dubbel zo efficiënt als chemo


Jorn.S*oops
16th May 2015, 01:37
Nieuw geneesmiddel huidkanker dubbel zo efficiënt als chemo

Het Europees Geneesmiddelenagentschap heeft een positief advies gegeven voor Opdivo, een geneesmiddel dat de overlevingskansen van patiënten met gevorderde huidkanker verdubbelt. Dat schrijft de krant De Standaard.

Jaarlijks wordt er bij ongeveer 2.500 Belgen een melanoom vastgesteld, de meest agressieve vorm van huidkanker. Per jaar overlijden ongeveer 320 Belgen aan de aandoening. Voor wie er slecht voorstaat omdat de tumor uitgezaaid is of een operatie onmogelijk is, is er nu een geneesmiddel dat de overlevingskansen verdubbelt.

Uit een klinische studie blijkt dat 73 procent van patiënten met een vergevorderd melanoom een jaar later nog leven wanneer ze Opdivo toegediend krijgen, ten opzichte van 42 procent van een groep die een normale chemokuur volgt. Een tweede studie toonde aan dat bij een derde van een groep patiënten die eerder al een behandeling kreeg voor huidkanker, Opdivo wel aansloeg. Bij de controlegroep die behandeld werd met chemo was dat slechts 11 procent.

Europese markt

Opdivo is sinds vorig jaar te verkrijgen in de Verenigde Staten. Nu gaat ook voor Europa het licht op groen. Tegen het einde van de maand juni zou het geneesmiddel op de Europese markt beschikbaar moeten zijn.

De federale overheid moet echter wel nog beslissen of het middel terugbetaald zal worden of niet. Er hangt immers een aardig prijskaartje aan vast. In de VS betaal je per maand behandeling 11.000 euro.

KU Leuven

Onlangs kwam er nog goed nieuws van de KU Leuven. Wetenschappers ontdekten in april wat kankercellen in melanoma zo agressief maakt. Ze slaagden er ook in om dat agressieve element weg te nemen, waardoor de kans op het ontwikkelen van een succesvolle behandeling erg toeneemt.

Bron: De Standaard, 15/05/15, http://www.demorgen.be/wetenschap/nieuw-geneesmiddel-huidkanker-dubbel-zo-efficient-als-chemo-a2322427/

Eigen mening: Wederom uitstekend nieuws vanuit wetenschappelijke hoek. Huidkanker is een gevaarlijke kanker. Jaarlijks wordt er vaak gewaarschuwd voor het smeren van zonnebrandolie en er zijn maar al te vaak mensen die zich daaraan laten vangen. Daarnaast heb je ook mensen die heel veel moedervlekken hebben, zoals ik. Ook mij wordt het aangeraden om jaarlijks deze vlekken te controleren. Je mag je hierdoor niet laten doen, maar de schrik voor huidkanker zit er natuurlijk zeker iets meer in als je al een enkele keer onder het mes bent gegaan. Hopelijk zal het prijskaartje nog wel sterk dalen. Het zou niet voor iedereen haalbaar zijn om zo een dure behandeling aan te gaan. Laat ons hopen dat de KU Leuven met een doorbraak kan komen.

T*ïssa.Vermeiren
20th May 2015, 11:37
Goed nieuws voor de patiënten die met deze ziekte rondlopen en ook wel een geruststelling naar anderen toe, die weten dat zoiets bestaat. Zoals Jorn al zei, worden wel al constant gewaarschuwd voor de gevaren van huidkanker. Ik heb ook veel last van 'pigmentvlekjes' waardoor ik ook jaarlijks op controle moet om deze te laten nakijken. Een succesvolle behandeling is essentieël voor dat prijskaartje. €11.000 is niet niks en zeker niet voor maar 1 maand. Mensen kunnen dit niet betalen zonder dat er hulp van bovenaf komt. Maar helaas denk ik dat deze er niet zal komen. Onlangs las ik een artikel over een 16-jarige jongen die een zeldzame longziekte had. De enige oplossing was zijn longen transplanteren. Doordat de ziekte daarom nog niet verholpen was, zijn zijn nieuwe longen nu ook aangetast met dezelfde ziekte. Er is geen uitweg meer. Toch kwam er onlangs een lichtpuntje. Er was een medicijn waarmee zijn ziekte kon behandeld worden. Het medicijn kostte echter zoveel geld dat zijn ouders om hulp riepen op social media, de overheid, ... Het antwoord bleef hierop negatief vanuit de overheid. Ze wouden geen financiële steun bieden. Terwijl velen op social media wel een bijdrage leverden aan deze mensen. De mensen zijn solidair maar waar blijft onze overheid? We moeten alsmaar meer inleveren om onze solidariteit op poten te houden, maar als het er echt op aankomt, krijgen enkelingen gewoon niks. Een jongen die geholpen kan worden, en die daarna nog een hele weg af te leggen heeft in onze maatschappij wordt onderaan de lijst gezet. Erg! Ik en veel andere mensen kijken met grote afschuw en machteloosheid naar zulde praktijken. En het ergste is, we kunnen er niets aan veranderen. Een tweede keer transplanteren is geen optie zeggen de dokters. Dusja, dan kijk je als 16-jarige aan tegen je eigen dood. Het kan heel sentimenteel overkomen, maar ik word er stil van.