PDA

Bekijk de volledige versie : Australië wil geen "bedreigd" Great Barrier Reef


j*na.toelen
15th May 2015, 15:00
De Australische regering blijkt druk bezig met lobbywerk om te verhinderen dat de de Verenigde Naties het statuut "bedreigd" toekennen aan het beroemde Great Barrier Reef. Die status zou een rem zijn op ambitieuze plannen om een groot gebied open te stellen voor de ontginning van steenkool.

Het Great Barrier Reef voor de kust van Queensland, in het noordoosten van Australië, is 's werelds grootste levende, op zichzelf staande ecosysteem. Het bevat de grootste collectie koraalriffen ter wereld en is de thuisbasis van duizenden kleurrijke vis- en weekdiersoorten, sponsdieren, anemonen en vogels. Het is ook de habitat van met uitsterven bedreigde dieren zoals de doejong (zeekoe) en de grote groene schildpad.

Het Great Barrier Reef is de belangrijkste toeristische trekpleister van Australië en voor mariene wetenschappers een kostbare bron van onderzoek. In 1981 al nam de Unesco, de culturele organisatie van de Verenigde Naties, het Great Barrier Reef op in de lijst van Werelderfgoed. Het klimaat, de opwarming van de aarde en vervuiling zetten het rif echter onder enorme druk. De laatste 30 jaar is het koraal volgens de Unesco met de helft geslonken.

Status "bedreigd" wordt een rem

Het Great Barrier Reef draagt nog niet het etiket "bedreigd," maar dat zou binnenkort wel eens kunnen veranderen. In juni vergadert het Werelderfgoedcomité van de Unesco in Bonn, Duitsland, over het Great Barrier Reef.

Eind mei al moeten de leden van het comité een voorlopige beslissing nemen. Australische ministers en diplomaten hebben de laatste maanden 19 landen bezocht die leden van het Werelderfgoedcomité afvaardigen, om hen ervan te overtuigen de status "bedreigd" niet toe te kennen aan het Great Barrief Reef.

Niet alleen zou dat internationaal gezichtsverlies betekenen, maar nog belangrijker, het zet ook een serieuze rem op plannen om een gigantisch steenkoolgebied in Queensland aan te boren. Grote mijnbedrijven en de Australische overheid hebben hun zinnen gezet op het zogenoemde Galilee-bassin, een gebied ter grootte van het Verenigd Koninkrijk waar ondergronds miljoenen tonnen steenkool zit.

700 miljoen ton broeikasgassen

Het project in het Galilee-bassin lokt heel veel weerstand uit bij wetenschappers en milieu-activisten. De wereldwijde inspanningen om binnen de afgesproken normen van CO2-uitstoot te blijven en zo buitensporige klimaatopwarming te vermijden, worden tenietgedaan. Als het een land was, zou het bassin de op zes na grootste producent van CO2 ter wereld zijn. Op volle capaciteit zou het 700 miljoen ton broeikasgassen uitstoten.

De ontginning en de export van miljoenen tonnen steenkool, de duizenden extra containerschepen die door erg smalle vaarroutes via het Great Barrier Reef moeten passeren, dat zal het rif ook alleen nog maar meer in gevaar brengen. Daarenboven vereist het project een forse uitbreiding van de haven voor de kust van Queensland.

De Australische overheid en de mijnbedrijven hopen een "bedreigd" statuut te vermijden om zo grote internationale investeerders aan boord te krijgen en te houden. Verschillende internationale banken hebben al verklaard dat ze geen financiële bijdrage willen leveren aan het project.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2340000
De redactie - 15 mei 2015

Mening: Over dit artikel kan ik zelf ook moeilijk een beslissing nemen. Zelf zit ik ook wel in een tweestrijd, maar als ik zou moeten kiezen zou ik toch willen dat het Great Barrier Reef de naam 'bedreigd' krijgt toegekend. Zelf heb ik het Great Barrier Reef nog nooit zelf gezien, maar ik hoop dat ik die kans ooit nog krijg. Vandaar vind ik ook dat het Great barrier Reef niets mag overkomen. Het Great Barrier Reef is veel belangrijker dan dat en zou helemaal niet nog verder verloren mogen gaan dan dat we nu al gedaan hebben. De ontginning en de export van miljoenen tonnen steenkool zou misschien wel goed zijn voor de economie van Australië, maar daar eindigt het dan ook. Ik vind dat het Great Barrief Reef veel belangrijker is dan dat, vandaar dat men het de naam 'bedreigd' zou moeten toekennnen.