PDA

Bekijk de volledige versie : 'Laat baby's op zij slapen'


I*e Voordeckers
15th May 2015, 09:20
'Laat baby's op zij slapen'

Eén op de vijf Vlaamse zuigelingen kampt in de eerste zes levensmaanden met een afgeplat achterhoofd. Volgens de Franse pediater Thierry Marck slapen baby's beter op de zij dan op de rug. Vlaamse kinderartsen zijn niet overtuigd.

Vanaf 1990 is het een officiële richtlijn: leg je pasgeborene te slapen op de rug. Het aantal wiegendoden ging in ijltempo achteruit, maar er kwamen meer baby's met afgeplatte schedels - een fenomeen dat optreedt als een baby lang op zijn achterhoofd ligt. Thierry Marck, pediater aan het kinderziekenhuis Necker in Parijs, zegt nu de oplossing te hebben gevonden. In zijn boek Mon bébé n'aura pas la tête plate raadt hij aan om je oogappel in een zijwaartse houding te leggen.

Dr. Hilde Van Hauthem, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Kindergeneeskunde, erkent het probleem maar vindt dat veiligheid primeert. "Zowel de kinderartsen als Kind en Gezin raden de rugligging aan omdat die met voorsprong de veiligste houding is. Het kindje op de zij laten slapen is gevaarlijk, omdat het dan gemakkelijk op zijn buik kan draaien, wat het gevaar op wiegendood vergroot. De cijfers liegen niet: sinds we de rugligging aanraden, is het aantal wiegendoden gereduceerd van een honderdtal tot een tiental per jaar."

Volgens de kinderarts moeten ouders er vooral op letten dat de lighouding van hun benjamin varieert. "We proberen ouders steeds bewust te maken van het belang van variatie in de lighouding, zowel tijdens de slaap als tijdens de wakkere uren." Ze wijst er ten slotte ook op dat een afgeplat hoofd maar een (tijdelijk) esthetisch probleem is. "Het is niet schadelijk voor de ontwikkeling van het kind."

Bron: De Morgen, 15/05/2015 (8u11), FLORIAN VANDAMME, http://www.demorgen.be/wetenschap/-laat-baby-s-op-zij-slapen-a2322206/

Mening:
Het artikel is vrij duidelijk. Men wil baby's laten slapen op hun zij om een afgeplat achterhoofd te voorkomen. Ik denk dat dit zeker een goed idee is om je baby in verschillende houdingen te laten slapen. Persoonlijk zou ik een baby enkel op de zij leggen wanneer er de tijd dat de baby slaapt altijd iemand bij is. Dit is inderdaad niet altijd mogelijk, maar een baby op de zij laten slapen zonder iemand in de geburen vind ik onverantwoord. Net zoals men in het artikel vermeldt, kan de baby op zijn buik rollen en is er een grotere kans op wiegendood. Mij lijkt het wiegendood veel ernstiger dan een afgeplat achterhoofd. Vaak zie je inderdaad bij baby's dat het hoofd wat afgeplat is maar na het tijd groeit dit er vaak ook uit. Mijn mening is dus dat je beter je baby altijd op je rug laat slapen. Ik zou enkel de baby op de zij laten liggen wanneer er iemand bij is die kan ingrijpen wanneer de baby zou doorrollen op de buik. Zo lijk je inderdaad misschien de overbezorgde ouder maar mij lijkt dit nog de beste oplossing.

Sofie.DeWolf
16th May 2015, 15:27
Net zoals I*e vind ik een voorlopig afgeplatte schedel veel minder erg dan wiegendood (wat volgens mij iedereen wel denkt). Toen ik een baby was, legden mijn ouders mij ook altijd op mijn rug als ik sliep. Ik was een wroeter en daarom staken mijn ouders mijn dekens goed vast, zodat ik de kans niet had om op mijn buik terecht te komen. Een baby die op zijn/haar rug slaapt kan zich nog steeds omdraaien, maar die kans is klein. De kans dat een baby zich wel op zijn/haar rug draait is veel groter bij baby's die op hun zij liggen. Zoals I*e reeds zei is het wel een goed idee om de baby op de zij te leggen als je erbij kan blijven. Variatie van houding is belangrijk (voor onder andere de bloeddoorstroming door het lichaam). Elke ouder kent zijn/haar kind het best en zal daarom ook zelf kunnen uitmaken welke slaaphouding het best past bij hun baby.