PDA

Bekijk de volledige versie : Crevits: "Onze leerplannen hebben meer zuurstof nodig"


I*e Voordeckers
13th May 2015, 09:46
Crevits: "Onze leerplannen hebben meer zuurstof nodig"

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits wil werk maken van leerplannen die de leerkrachten iets meer vrijheid geven. Dat liet ze vanavond verstaan in 'Reyers Laat', naar aanleiding van een blogpost van leerlinge Alice Elliott (16). "We moeten leerkrachten weer toelaten hun creativiteit te gebruiken."

In haar artikel op Charliemag.be kaart Alice aan dat ze enorm veel energie stopt in studeren, maar daar maar weinig aan overhoudt. "Hoewel ik vrijwel continu bezig ben met school, heb ik niet het gevoel dat ik de afgelopen jaren zoveel heb geleerd", schrijft ze.

In 'Reyers Laat' gaf minister Crevits toe dat leerkrachten door de strikte eindtermen vaak ruimte tekort hebben om de kennis praktisch toe te passen in de les.

"Onze leerlingen scoren internationaal heel goed op pure kennis", zei ze, "maar in de toepassing van die kennis zijn ze niet zo goed. Je moet natuurlijk wel iets leren, maar je moet ook begrijpen waarom je het moet kennen en hoe je het toepast."

Volgens Crevits moeten leerkrachten meer vrijheid krijgen. "Je moet wel een niveau van kennis kunnen doorgeven, maar anderzijds vind ik dat er wat zuurstof in die leerplannen mag komen om toe te laten dat leerkrachten hun creativiteit weer wat meer kunnen gebruiken. De leerplannen zijn enorm gedetailleerd; dat mag wat mij betreft veel eenvoudiger. Dat is voor mij de komende jaren cruciaal."

Bron: De Morgen, 12/05/2013 (23u17), VRT, http://www.demorgen.be/binnenland/crevits-onze-leerplannen-hebben-meer-zuurstof-nodig-a2318947/

Mening:
Dit is nu eens een heel ander artikel dan dat je anders leest. Normaal gezien zie je veel artikels passeren dat volgende zaken nog bij in het leerplan moeten komen: EHBO, verkeersregels, veiligheid... Nee, dit artikel gaat erover dat er terug wat ruimte moet komen. Dit zou wel goed zijn, zo komt er minder druk op de leerkrachten. Doordat leerkrachten meer ruimte zouden krijgen kunnen ze met de leerlingen meer toepassingen doen. Bij deze toepassingen kunnen ze bijvoorbeeld een stukje EHBO of veiligheid zien. Zo kan je bijvoorbeeld bij techniek wanneer je gaat zagen uitleg geven over de veiligheid. Je kan ook bespreken wat je van EHBO moet doen moest er iets gebeuren.
Natuurlijk kan dit niet bij alle vakken maar er zijn toch enkele vakken waar je deze dingen kan in integreren. Vakken waar ik bijvoorbeeld direct aan denk zijn: chemie (veiligheid&EHBO), fysica (veiligheid&EHBO), techniek (veiligheid&EHBO), aardrijkskunde (verkeersregels) en bij taalvakken kan men eventueel de verkeersregels zien in de andere landen.