PDA

Bekijk de volledige versie : 'Scheurtjescentrales' Doel 3 en Tihange 2 blijven langer gesloten


J*ppe.Nicolai
13th May 2015, 09:21
Electrabel gaat ervan uit dat de kernreactoren Doel 3 en Tihange 2 niet voor 1 november opnieuw opgestart zullen worden. Het gaat over de twee reactoren waar "scheurtjes" aangetroffen werden. In eerdere communicatie ging Electrabel uit van een onbeschikbaarheid tot 1 juli, maar dat is nu dus verlengd tot 1 november.

De verlenging komt er nadat de nucleaire regulator Fanc vorige week te kennen had gegeven dat de onderzoeksprocedure voor de reactoren nog zeker "enkele maanden" in beslag zal nemen. "Gisteren is er nog een meeting geweest met de verschillende partijen, waarna we beslist hebben om de informatie naar de markt aan te passen", zegt Electrabel-woordvoerster Geetha Keyaert.

Electrabel herinnert er nog aan dat de heropstart volledig in handen van het Fanc ligt. De datum van een heropstart is dus afhankelijk van het onderzoek en de beslissing van de regulator. De reactoren liggen al stil sinds 25 maart 2014.

Bron: De Morgen
Datum: 13 mei 2015

Mening:
Wanneer ik dit artikel las, kreeg ik een dubbel gevoel. Langs de ene kant ben ik verbouwereerd dat de heropstart opnieuw uitgesteld is. Zolang het draagvlak van de alternatieve energiebronnen niet voldoende is, zijn we mede afhankelijk van kernenergie. Hoe langer de heropstart uitgesteld wordt, hoe dichter we terug bij een dreigend stroomtekort komen. Zo'n dreigend stroomtekort is een negatieve zaak voor de Belgische economie in haar geheel.
Langs de andere kant stemt dit nieuws me ook wat gerust. Ik ben blij dat de controles in België zou uitvoerig gebeuren en dat men niets aan het risico overlaat. Naar mijn mening gaat de veiligheid nog steeds voor op de heropstart.