PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe zware aardbeving treft Nepal


G*ddy.Peiten
12th May 2015, 15:04
Nepal is opnieuw opgeschrikt door een zware aardbeving, met een kracht van 7,4. De beving werd net als de vorige keer gevoeld tot in de Indiase hoofdstad New Delhi. Er zijn ook al meerdere, zware naschokken gevoeld. Officieel zijn er in Nepal al 36 doden gevallen en zijn er ruim 1.000 gewonden. Ruim twee weken geleden werd het land al zwaar getroffen door een beving met een kracht van 7,9. Toen vielen er meer dan 8.000 doden.

De beving deed zich voor op 15 kilometer onder het aardoppervlak, in de buurt van het basiskamp van de Mount Everest, in het oosten van Nepal nabij de grens met Tibet. De aardbeving was voelbaar tot in buurland India en Bangladesh.

In de eerste berichten was sprake van een kracht van 7,1, maar het Amerikaanse seismologische instituut (USGS) trok dat op naar 7,4. Snel daarna volgden er naschokken van 5,6 en 5,4. En binnen het uur volgden nog schokken met een kracht van 5,2 en 5,0.

Officieel zijn er in Nepal al 36 doden gevallen en zijn er ruim 1.000 gewonden. In de Indiase deelstaat Bihar vielen 5 doden en in het noorden in Tibet 1 dode, door vallen stenen op een auto. De meeste slachtoffers vielen in gebouwen die twee weken geleden al zwaar beschadigd raakten en die het nu helemaal begaven.

"Je kon de angst zo aflezen"

Volgens getuige Rose Foley, die voor Unicef werkt in Kathmandu, voelde de nieuwe aardbeving als "een boot op ruige zee". "Het schudden leek maar voort te duren. Onze gedachten gaan uit naar alle kinderen in dit land, die al aan het lijden waren. Dit kan hen nog kwetsbaarder maken."

Ook BBC-correspondent Simon Cox voelde in Kathmandu de beving. "Je kon het goed voelen. De beving duurde zo'n 25 seconden: de grond en gebouwen bewogen, en de vogels begonnen te fluiten. Er was een naschok en mensen stonden buiten te huilen. Iedereen bleef kalm maar je kon de angst zo aflezen."

De luchthaven van Kathmandu is er ook even gesloten geweest, maar zou intussen al opnieuw open zijn.

Paniek in de luchthaven

Onderstaand filmpje toont de paniek op de luchthaven van Nepal. "Honderden aanwezigen reppen zich naar buiten."

Bron: wwww.deredactie.be

Eigen mening:
Net zoals waarschijnlijk iedereen, was ik geschokt toen ik hoorde dat er opnieuw een aardbeving is geweest in Nepal. De eerste gedachte die in mij opkwam, is dat mensen die al niets meer hadden nu nog meer hebben verloren. Een vreselijke tragedie. Ik hoop dat dit maal de hulpverlening beter zal verlopen en dat de mensen niet minder solidair zijn omdat er 'weeral' een aardbeving is geweest. Hopelijk blijven de mensen even hard meevoelen met de getroffen Nepalezen als bij de aardbeving van twee weken geleden.