PDA

Bekijk de volledige versie : Noord-Korea experimenteert met onderwaterraket


e*ize.vandenbrande
9th May 2015, 15:52
Noord-Korea heeft met succes een gloednieuw onderwaterwapen uitgetest. Dat melden de officiële staatsmedia. Er zijn beelden verspreid van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un die de testen goedkeurend en breed glimlachend overschouwt.
Op verschillende foto's is te zien dat Kim Jong-un vanop een schip toekijkt hoe verschillende ballistische raketten vanuit de zee worden afgevuurd. Waar en wanneer deze testen precies plaatsvonden, is niet bekend. Mogelijk gebeurde dat in de oostelijke stad Sinpo. Op satellietbeelden van eerder dit jaar is te zien hoe een onderzeeër met lanceringsmateriaal wordt uitgerust.

De Noord-Koreaanse leider liet weten dat zijn land nu "een strategisch wapen op wereldniveau" bezit, "dat het mogelijk maakt om toe te slaan in alle wateren van vijandige staten die een inbreuk willen plegen op onze soevereiniteit en waardigheid". Staatsmedia omschrijven hoe de raketten uit het water opstegen met "een vurig, brandend spoor".

Ook nucleaire testen?

Met dit soort testen schendt Noord-Korea eerdere afspraken met de VN, die het land verbood om dit soort raketten te gebruiken. Tot nu toe gebruikte Noord-Korea enkel munitie die vanop het vasteland werd afgevuurd. Dat type raketten raakte slechts tot in de buurlanden. Dit nieuw type onderwaterraketten kan overal en op vele grotere schaal ingezet worden. Na dit experiment valt ook niet uit te sluiten dat Noord-Korea zal proberen om kleine nucleaire wapens met dit soort raketten af te vuren.

Bron: www.deredactie.be

Eigen mening

Noord-Korea is voor mij een groot mysterie. Voor mij staat een mysterie gelijk aan onzekerheid en zelfs angst. Het feit dat men niet weet wanneer deze foto genomen is vind ik al onwaarschijnlijk. Het land is zo afgezonderd van de wereld en de mensen zijn daar bijna gehersenspoeld, het is ongelooflijk dat dit echt bestaat. Het feit dat men nucleaire wapens heeft in Noord-Korea is niet echt geruststellend. Hun vijandige en argwanende instelling tegenover de rest van de wereld wordt enkel maar gevaarlijker met de aanwezigheid van deze raketten. Het is nu aan de rest van de wereld om akkoorden te sluiten met Noord-Korea en hen te laten zien dat er geen raketten of nucleaire wapens nodig zijn.