PDA

Bekijk de volledige versie : Poetin wil een wereldwijd veiligheidssysteem zonder militaire blokken


S*effie.Van.der.Schraelen
9th May 2015, 13:17
De Russische president Vlamidir Poetin heeft zaterdag opgeroepen om de militaire machtsblokken te laten varen en voluit te kiezen voor een wereldwijde veiligheidsorde. Want er is de laatste tijd al te vaak geraakt aan de principes van de naoorlogse orde om tot een gedepolariseerde wereld te komen, zei Poetin op het Rode Plein in Moskou.

Er is nood aan een systeem dat de veiligheid van alle staten garandeert. ‘Enkel zo kunnen we vrede en rust op deze planeet garanderen’, zei Poetin. De Russische president verwees naar de historische ontmoeting tussen Russische en Amerikaanse soldaten op het einde van april 1945 in Torgau, aan de Elbe-rivier. De eenheid en geslotenheid van toen waren noodzakelijk om de internationale veiligheid te vrijwaren.

Poetin verwees tijdens zijn toespraak natuurlijk naar de ‘prachtige overwinning’ van de Sovjet-Unie in 1945. Met de bestorming van Berlijn gaf het Rode Leger de doodsteek aan nazi-Duitsland, zei Poetin. En alle Sovjet-volkeren hebben hier met grote heldenmoed aan meegestreden.

Maar de Kremlin-chef strooide ook met lof voor de Westerse geallieerden -VS, Frankrijk en GB. En ook de antifascistische krachten in verschillende landen, waaronder Duitsland, verdienen het grootste respect, sprak Poetin de menigte toe op het Rode Plein in Moskou, alvorens er een minuut stilte werd gehouden voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Het is de eerste keer dat zoiets gebeurt tijdens de grote overwinningsparade in Moskou op 9 mei.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150509_01672213
Datum: 09-05-2015

Mening:

Ik ben akkoord met de visie van Poetin. Het zou inderdaad goed zijn voor iedereen dat er een gemeenschappelijke veiligheidsorde komt. Zoals hij zegt is in het verleden al meerdere malen bewezen dat je samen sterker bent dan alleen. Of dit effectief ook haalbaar is, is een groot vraagteken. Dit zou zeer veel werk met zich meebrengen en wie zet je dan aan het hoofd van deze orde?

M*axim.VanRillaer
9th May 2015, 17:01
Op dit moment alle machtsblokken zomaar laten vallen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en ook onmogelijk. Vooral door alle tegenstrijdige belangen en visies die er momenteel zijn. Kijk ook bijvoorbeeld maar naar het optreden van Rusland in Oekraïne. Vooraleer er zo'n wereldblok komt op militair niveau moeten op zijn minst eerst alle huidige conflicten in de wereld waarbij de grootmachten (rechtstreeks of onrechtstreeks; op militair, economisch of politiek vlak) betrokken zijn opgelost geraken.

Ook kan ik niet anders dan aan achterliggende redenen denken omtrent waarom Poetin hier juist mee afkomt en waarom nu. Na al wat er al over hem gezegd is geweest denk ik dat die man sowieso niet 100% te vertrouwen is.