PDA

Bekijk de volledige versie : Engelstalig onderwijs bezig aan forse opmars


Z*ë.Crols
8th May 2015, 07:41
Engelstalig onderwijs bezig aan forse opmars

Het aantal Engelstalige scholen in België is in vijf jaar tijd met 50 procent gegroeid. Midden 2010 waren er nog maar 30 kleuter-, basis- of secundaire scholen die volledig of grotendeels in het Engels les gaven. Nu zijn het er al 45. Dat blijkt uit cijfers van de International School Consultancy Group (ISC), waarover De Tijd vrijdag bericht. Het aantal leerlingen groeit mee: bijna 25.000 nu tegenover iets meer dan 18.000 in 2010.
Advertentie

De forse opmars van het internationaal onderwijs is deels te danken aan een nieuwe generatie scholen, die er zijn gekomen op initiatief van het bedrijfsleven. In Gent bijvoorbeeld staan Barco, Volvo en het biotechinstituut VIB aan de wieg. In Leuven waren het onderzoeksinstituut Imec en datzelfde VIB de voortrekkers. Voor de bedrijven is de directe nabijheid van internationaal onderwijs een must om expats met kinderen hierheen te kunnen halen. De lokale overheden springen mee op de kar, want internationaal onderwijs is een troef om bedrijven in de regio te houden.

Bron: DS, 8 mei 2015

Mening:
Het is fijn om te horen dat Engelstalige scholen hier in België meer populariteit verwerven. Engels is één van mijn onderwijsvakken en ik merk vaak dat leerlingen niet voldoende hebben aan die 2 of 3 uurtjes Engels in een week. Deze Engelstalige scholen zouden daar een ideale oplossing voor zijn. Zo wordt de wereldtaal binnen ieder onderwijsvak gebruikt en gaan de leerlingen het meer vanzelfsprekend vinden om goed Engels te kunnen spreken. Nu lijkt het voor sommige leerlingen maar een 'bijkomstig' vak.

Daarnaast beginnen veel scholen ook CLIL (Content and Language Integrated Learning) te integreren in hun studieaanbod. Mijn huidige stageschool, Heilig Graf Instituut Aposteliekenstraat, is volop bezig met de uitwerking hiervan. De leerkrachten die daar aardrijkskunde en geschiedenis geven, schaven op eigen houtje hun Engels bij zodat ze volgend jaar klaar zijn om hun vak in het Engels te geven.

Ik denk dat er wel een zekere nood is aan dergelijke scholen of CLIL. Je leert een taal immers pas echt als je ze in meerdere omstandigheden kan benutten, dat geldt dus ook tijdens andere onderwijsvakken. Ik denk dat deze manier van onderwijs enorm bevorderend is voor de taal van leerlingen.