PDA

Bekijk de volledige versie : Spionagezaak: ‘Duitse inlichtingendienst verwijderde 12.000 verzoeken van NSA’

M*axim.VanRillaer
1st May 2015, 18:11
De Duitse inlichtingendienst BND heeft zowat 12.000 verzoeken van de Amerikaanse partners van de NSA gewist. Dat schrijft het weekblad Der Spiegel tegen de achtergrond van het uitdijende afluisterschandaal dat de inlichtingendienst treft.

De Duitse pers onthulde deze week dat de BND op verzoek van de Amerikaanse inlichtingendienst NSA vanuit een station in het zuiden van Duitsland grote bedrijven en buitenlandse overheden zou afgeluisterd hebben. Onder meer het Elysée en het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken en de Europese Commissie zouden het doelwit zijn geweest.

In een editie die zaterdag verschijnt doet Der Spiegel nu het relaas van een Duitse inlichtingenofficier die in augustus 2013 de verzoeken van de NSA aan de BND onderzocht. Met behulp van de zoektermen 'diplo', 'bundesamt' en 'gov' stootte hij op 12.000 verzoeken. Daaronder bevonden zich naast adressen van Franse diplomaten en leden van Europese instellingen ook die van Oostenrijkse functionarissen. Toen de agent aan zijn oversten vroeg wat hij met de verzoeken moest aanvangen, kreeg hij de opdracht om ze te verwijderen, zo schrijft Der Spiegel.

Het schandaal brengt de regering van bondskanselier Angela Merkel in de problemen. Volgens de krant Bild was de kanselarij sinds 2008 op de hoogte van afluisterpraktijken tegen bedrijven als Airbus, maar verkoos ze de andere kant op te kijken om de samenwerking met Washington in de strijd tegen terrorisme niet op de helling te zetten.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150501_01658433
datum: 1 mei 2015 om 14:29

mening

Dat Angela Merkel op de hoogte zou zijn geweest van afluisterpraktijken is toch meteen een twist in het hele afluisterschandaal van de NSA. Ik kan eigenlijk niet begrijpen, waarom zoiets niet eerder gelekt is. Het is dan eigenlijk ook schandalig dat Duitsland (en ook andere landen) de Verenigde Staten zo extreem op de vingers tikte, wanneer ze zelf ook in afluisterpraktijken betrokken waren. Mocht het bovenstaande (het artikel) niet waar zijn, dan neem ik natuurlijk deze woorden terug.

Echter in zekere zin is 'afluisteren' volgens mij toch wel degelijk nodig. Op die manier kunnen er terroristische daden tegen worden gehouden. Ook al schendt het vaak de privacy, dat de overheid telefoons en dergelijke afluistert is voor mij persoonlijk niet zo erg. Het probleem komt echter naar boven wanneer overheden van andere landen elkaar beginnen afluisteren, ook al zijn ze 'bondgenoten'. Ook het afluisteren van regeringen ligt meteen weer wat gevoeliger.