PDA

Bekijk de volledige versie : Manifestaties in verschillende Amerikaanse steden


l*tte.demeulder
1st May 2015, 06:37
[SIZE=3]Manifestaties in verschillende Amerikaanse steden[/SIZE]

In verschillende Amerikaanse steden, onder meer in Baltimore zelf waar een avondklok is ingesteld, is donderdag opnieuw geprotesteerd tegen het politiegeweld dat vorige maand het leven kostte aan de 25-jarige Freddie Gray. In Philadelphia kwam het volgens CNN tot een clash met de ordediensten, toen betogers probeerden om de toegang tot een belangrijke snelweg te blokkeren.

De politie heeft het onderzoeksrapport over de omstandigheden van de dood van Gray overgemaakt aan de procureur van Maryland. Commissaris Anthony Batts wilde geen commentaar geven op het rapport, maar details lekten wel al uit in de media. Zo zouden de agenten die de jonge zwarte vervoerden na zijn arrestatie op 12 april, een onvoorziene stop hebben gemaakt op weg naar het politiestation. De stop kwam aan het licht door beelden van een beveiligingscamera, bericht The New York Times.

Gray raakte gewond bij zijn arrestatie in Sandtown en zou in het busje al medische verzorging hebben gevraagd, maar niet gekregen. Hij droeg geen gordel, wat eventuele verwondingen mogelijk nog verergerd heeft. De rit naar het politiestation duurde een half uur. Een week later overleed de jonge zwarte aan verwondingen aan zijn ruggengraat.

Bron: De Standaard

Mening:
Als ik dit artikel lees bevestigd het nog maar eens mijn vermoedens. In Amerika wordt er geprotesteerd wanneer er een kleurling om het leven komen. Al dan niet door toedoen van de politie. Doordat ik denk dat er daar een verschil is tussen bevolkingsgroepen en hoe ze met elkaar omgaan. Worden deze conflicten in het leven geroepen. Ik denk dat dit soort conflicten in ons land veel minder voorkomen.

Deze situatie bemoeilijkt het werk van de politie wel. Door deze opstanden kunnen ze andere zaken geen prioriteit geven. Wat niet wilt zeggen dat ik het normaal vind dat er iemand om het leven komt door de politie. Echter vind ik niet dat we echt al kunnen oordelen aangezien wij het hele verhaal niet kennen en alle feiten nog niet hebben. Ik hoop dat dit soort situaties in de toekomst kunnen vermeden worden. Want deze brengen zeer weinig goed met zich mee. En dit zowel voor de politie als voor de betrokken bevolkingsgroepen.